• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

-ta-ta-ta-Taa! Enää muutama päivä Beethovenin 250-vuotissyntymäpäivään!

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
12.12.2020
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min
-ta-ta-ta-Taa! Enää muutama päivä Beethovenin 250-vuotissyntymäpäivään!

Joseph Karl Stieler: Beethoven, 1819 tai 1820.

Beethoven, tämä Eroican ja Kevätsonaatin mestari, jonka elävät säveltäjät rankkasivat viime vuonna joulukuussa BBC:n Music Magazinessa julkaistussa gallupissa kaikkien aikojen kolmanneksi suurimmaksi säveltäjäksi, viettää tänä vuonna 16.12. neljännesvuosituhatsyntymäpäiviään. Paljon onnea vaan sinne pilven reunalle! Toivottavasti kuulet Suuren fuugasi siellä niin absoluuttisen täydellisenä esityksenä, ettei tuloksena ole jankuttavaa kitkutusta…

Kolmanneksi suurin vaiko vieläkin suurempi – klassiselle musiikille on vaikea löytää ikonisempaa edustajaa. Kukapa ei tunnistaisi viidennen, Kohtalonsinfonian aloitusta, joka voisi symboloida koko klassista musiikkia, tai pikkupianistien soittamaa Für Eliseä, jonka elektronisella versiolla taiwanilaiset jäteautot kutsuvat asukkaita tuomaan jätteitään. On tuskin sattumaa, että yksi tunnetuimmista elokuvissa esiintyneistä koirista on nimetty Beethoveniksi tai että yksi tunnetuimmista klassiselle musiikille haasteen heittäneistä kappaleista on Roll Over Beethoven.

Ehkä Mozart on ainoa, joka voisi edustaa klassista musiikkia yhtä ikonisesti – Bachia jo hieman epäilen, vaikka hänen passionsa ovatkin niin tunnettuja. Tenavat-sarjakuvissa Beethovenia soittaa Amadeus, ei Ludwig. Eräässä Yle Radio 1:n ohjelman leikkimielisessä kyselyssä vierailijoilta onkin nimenomaan kysytty: Mozart vai Beethoven? Joka tapauksessa Euroopan unionin tunnuksekseen ottama Oodi ilolle on nimenomaan Beethovenin yhdeksännestä sinfoniasta – tuttu myös Kubrickin Kellopeliappelsiinista.

Schubert halusi tulla haudatuksi Beethovenin viereen, hänen jonka jälkeen Brahms keräsi pitkään rohkeutta, ennen kuin uskalsi säveltää ensimmäisen sinfoniansa. Sibelius tunsi itsensä kovin pieneksi, kun oli kuullut Beethovenin yhdeksännen sinfonian, ja vaikka Wagner vaikuttikin häneen aluksi paljon, Beethoven säilyi hänelle läpi elämän erityisen suurena säveltäjänä. Debussy ei sen sijaan ollut niin innostunut Beethovenista, vaan esimerkiksi luonnehti myöhäisiä pianosonaatteja pianosovituksiksi orkesteriteoksista. Mitäköhän Debussy ajatteli Beethovenin Bagatelleista, joiden kovin yksinkertaisen tuntuisista aineksista koostuvat hulluttelut kääntyvät anekdoottimaisen luonteensa kautta ovelalla tavalla syvällisiksi? Eihän Satiekaan ollut Debussylle vailla merkitystä. Usein minusta tuntuu, että Hammerklavier-sonaatin lyhyt scherzokin muistuttaa jossain määrin Bagatelleja.

Muistelen hämärästi kaukaisesta menneisyydestä esitelmää, jossa Matti Raekallio olisi kertonut Beethovenin viidennen pianosonaatin havahduttaneen hänet ja innostaneen häntä harjoittelemaan soittamista huomattavan paljon. Pekka Tarkka taas on muistellut, että Claes Anderssonin mielestä viimeinen jousikvartetto olisi ihmiskunnan suurin saavutus. Hannu Lintu puolestaan kertoi radiohaastattelussa Beethovenin keskikauden tuotannon olevan hänelle tärkeä. Eli kuten Lintu kyseisessä haastattelussa totesi, Beethovenilta tosiaan löytyy jokaiselle jotakin.

Minun kannaltani tämä on ollut onnekasta, koska en ole läheskään yhtä usein osannut heittäytyä huolettomasti nautiskelemaan Beethovenista kuin Mozartista. Olen joutunut näkemään Beethovenin takia enemmän vaivaa, vaikka häneltä löytyykin kosolti suoranaisia hittikappaleita. Ehkä sain ensin ties mistä niin kovin sankarillisen ja ylevän mielikuvan kuuroutuneesta mestarista, että tajusin esimerkiksi kahdeksannen sinfonian huumoria vasta paljon myöhemmin. Kuutamosonaatin jossain määrin harhaan johtava lempinimi tekee toisen osan leppoisasta rallattelusta oudosti muuhun kokonaisuuteen sopivan. Sen tulkitseminen ei tunnu olevan pianisteillekaan mikään ihan ilmeinen juttu. Appassionatan retorinen luonne jäi minulta pitkäksi aikaa sonaatin dramaattisuuden varjoon. Ensimmäinen viimeisestä pianosonaatista kuulemani esitys sattui olemaan huono. On vielä oma juttunsa, etteivät Missa solemnis tai Fidelio ole jostain syystä koskaan erityisemmin innostaneet minua joitain Leonore-alkusoittoja tai vankien kuoroa lukuun ottamatta.

Sinfonioiden suhteen makuni on mennyt hieman samaan suuntaan kuin Stravinskylla: yhdeksännen sijaan suosikkini on neljäs. Keisarikonsertto ei ole koskaan kuulunut suosikkeihini (vaikka toisaalta Elisabeth Leonskaja soittikin sen todella vakuuttavasti viime vuoden lokakuussa), vaan pianokonsertoista suosikkini on neljäs. Sikäli makuni on kuitenkin aika tavallinen, että minullekin erityisen tärkeitä ovat myöhäiset pianosonaatit (30. päätyy helposti levylautaselleni) ja jousikvartetot. Kun ne ovat niin erityisiä, niin olisi luullut, että Beethovenia seuraavat säveltäjät olisivat jatkaneet niistä eteenpäin, mutta ehkä Schubert kiteytti niiden herättämän kokemuksen toteamalla 14. jousikvartetosta: ”Mitä voi enää säveltää tämän jälkeen?” Missä määrin myöhempien säveltäjien kehitys onkin ollut jatketta Beethovenin keskikauden tuotannolle?

Mikä ikinä (klassisen) musiikin harrastajan suhde Beethoveniin onkaan, kylmäksi Beethoven ei tule hänen musiikkinsa kanssa tekemisissä olevaa jättämään vielä pitkiin aikoihin. Mutta säilyttääkö Beethoven vuosisatojen saatossa ikonisen asemansa, kun hänen musiikistaan alkaa tulla vanhaa musiikkia, vai ottaako hänen paikkansa ikonisimpana säveltäjänä Stravinsky? Jo nyt elävät säveltäjät äänestivät hänet suuremmaksi kuin Beethovenin, joten vaihtuvatko kohtalon koputukset korkeaan fagottimelodiaan ja tarinat umpikuurosta mestarista johtamassa viimeistä sinfoniaansa kertomukseen Kevätuhrin skandaalimaisesta kantaesityksestä?

Oli miten oli, nyt Beethovenin juhlavuotena on joka tapauksessa todella ilo löytää Ylen Areenasta kevään epidemiarajoitusten ajoilta viulisti Laura Vikmanin ja pianisti Kirill Kozlovskin esitykset Beethovenin kuudennesta ja seitsemännestä sonaatista pianolle ja viululle sekä Uusi Helsinki -kvartetin esitys 13. jousikvartetosta.

 

Avainsanat: BBC BBC:n Music MagazineBeethovenClaes AnderssonElisabeth LeonskajaEroicaFür EliseHannu LintuKeisarikonserttoKellopeliappelsiiniKevätsonaattiKirill KozlovskiKohtalonsinfoniaKubrickLaura VikmanMatti RaekallioPekka TarkkaRoll Over BeethovenSuuri fuugaUusi Helsinki -kvartetti

Uusimmat

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info