• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Musiikkia autiomaasta

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
28.2.2021
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Kun eläviin konsertteihin ei pääse ja taidemuseotkin ovat enimmäkseen kiinni, olen välillä täyttänyt elävän kulttuurin tyhjiötäni galleriakierroksilla. Galleriat rajoittavat samanaikaisesti paikalla olevien kävijämäärää ja kävijätkin käyttävät epidemiasuositusten mukaisesti kasvomaskeja eli turvallisuuteen on panostettu. Kun moni kuvataiteilija on kiinnostunut muistakin taiteista, toisinaan näyttelyistä löytyy yhteyksiä musiikkiinkin, kuten Helsinki Contemporaryssa Ville Anderssonin näyttelystä, joka on nimetty yhden näyttelyssä olevan teoksen mukaisesti otsikolla Desert Music.

Andersson mainitsee teossarjansa innoittajiksi katkelman Octavio Pazin runosta Native Land ja John Luther Adamsin sävellyksen Become Desert. Anderssonia puhuttelee aavikon avaruus, jossa ei ole häiriötekijöitä eikä toteamuksia, vaan se vain on. Nimen Desert Music Andersson haluaa tulkita aavikon hiljaiseksi kauneudeksi ja hänen mukaansa tyhjyyttä voi pitää hiljaisuuden tilallisena ja visuaalisena vastineena.

Näyttelytekstin mukaan taiteilijalle on tärkeää ajatus ihmisen ja luonnon yhteydestä sekä luonnon ylevyyden kuvaaminen. Kun koemme jotain ihmistä suurempaa, luontokokemuksessamme voi olla jotain levottomuutta herättävää, mikä on luonteenomaista ylevyyden kokemukselle. Andersson toteaakin, kuinka keskipäivän auringon alla voi syntyä kokemus hetkellisestä sokeudesta ja paikattomuuden tunteesta.

Näyttelyä innoittanut Adamsin Become Desert on kaunis, pitkä teos, mutta mistä Andersson on ottanut näyttelylleen nimen Desert Music, jonka tärkeys korostuu, kun se toistuu näyttelyn yksittäisessä teoksessakin? Katsoessani näyttelyä en voinut välttää assosiaatiota Steve Reichin sävellykseen The Desert Music, jonka tunnelma on minimalismin toisteisuudesta huolimatta William Carlos Williamsin tekstin takia aika erilainen kuin Adamsilla.

Yhdessä Reichin käyttämistä säkeistöistä Williams kirjoittaa epärunollisesti suomennettuna seuraavasti: ”Sano heille: Ihminen on selviytynyt tähän asti, koska hän oli liian tietämätön tietääkseen, miten toteuttaa toiveensa. Nyt kun hän voi toteuttaa ne, hänen täytyy joko muuttaa niitä tai menehtyä.” Tämä varoitus sopii vähän huonosti yhteen aavikon hiljaisen kauneuden ajatuksen kanssa, vaikka siten Andersson haluaakin oman näyttelynsä nimen Desert Music kääntää.

Herää väistämättä kysymys, onko Adamsin sävellyksestä kiinnostunut Andersson tietoinen Reichin aika samantyylisestä teoksesta tai Williamsin runoantologiasta, josta Reich otti sekä tekstit että teoksensa nimen. Jos on, niin miksi hän antaa näyttelylleen nimen Desert Music mainitsematta kuitenkaan Williamsia tai Reichia ollenkaan? Jos ei, mistä hän näyttelynsä nimen on ottanut? Etenkin kun hän – ilmeisesti säännöllisen meditointinsakin innostamana – oikeastaan haluaa musiikin sijaan korostaa hiljaisuutta.

Anderssonin näyttelyn suurin aavikkoa kuvaava teos on nimeltään Peace ja kuvassa on aavikon keskellä valtava kraatteri, jonka voi kuvitella ydinräjäytyksen aikaan saamaksi. Jos aavikon avaruudessa ei Anderssonille ole häiriötekijöitä eikä toteamuksia, puhe rauhasta tuntuu kuitenkin toteamukselta, jonka taustalle voi helposti ajatella erinäisiä häiriötekijöitä, mikä ainakin itselläni assosioituu helpommin Williamsin varoitukseen ja Reichin sävellykseen, kuin kiehtoviin kuiskauksiin tai Adamsin sävellykseen.

Nykyisin Williamsin kehotus ihmisille muuttaa toiveitaan kytkeytyy helposti paitsi sodan uhkaan, myös vakaviin ympäristöongelmiin, joista yksi on aavikoituminen. Ihmisen poissaolo kuvista liittyy helposti hiljaisuuden kauneuden sijasta kuolemanhiljaisuuteen, jonka ylevyyttä syö ikävällä tavalla tietoisuus ihmisen omasta osuudesta ongelmiin. Jos teoksen Chilling taivalla liitelevät linnut ovat korppikotkia, niin teoksen nimi on oikeastaan kaksimielisellä tavalla ironinen.

Anderssonin näyttelylle annetaan teksteissä meditatiivisen hiljaisuuden kauneutta korostava tai aavikon valtavuuden ylevyyttä esiin tuova tulkintamalli, mikä tuntuisi sopivan yhteen Adamsin Become Desert -teoksen kanssa, mutta en millään pysty välttämään ajatusta, että näyttely antaa mahdollisuuden myös kaksitulkintaisuuteen, jolloin assosiaatio Reichin sävellykseen The Desert Music tuntuu myös mahdolliselta. Tunnustan tämän tulkinnan ehdottomasti subjektiiviseksi, nimenomaan omakseni.

Avainsanat: Become DesertHelsinki ContemporaryJohn Luther AdamskorppikotkatNative LandOctavio PazSteve ReichThe Desert MusicVille AnderssonWilliam Carlos Williamsydinräjäytys

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info