• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Laps’ Suomen ällös vaihda pois… vai Kotimaa kun taakse jäi?

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
21.10.2015
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Perussuomalaiset ovat hallitustaipaleellaan joutuneet maahanmuuttopolitiikassaan sellaisiin kompromisseihin, että puolue uhkaa hajota hallitussuomalaisiin ja entistäkin persumpiin perusperussuomalaisiin. Koskahan puolueessa käsitellään Suomen nykyisen kansallislaulun vaihtamista Sibeliuksen Finlandiaksi? Paciushan oli maahanmuuttaja! Toisaalta jos sävellyksen laatu ei ratkaise, niin vaihdetaanko Maamme-lauluun Runebergin oma melodia? Runeberg itse kyllä kannatti Paciusta.

Klassisen musiikin historia on yllättävän maasta- ja maahanmuuttopitoinen: eräskin kitara- ja viuluviikari päätyi Italiasta Ranskaan ja lopulta Giovanni Battista Lullista tuli Ludvig XIV:n hoviin säveltäjä nimellä Jean-Baptiste Lully. Händel, siis Georg Friedrich, muutti Hannoverista Lontooseen ja George Frideric Handel menestyi siellä loistavasti, vaikka välillä oopperayhdistykset menivätkin konkurssiin. Sitten hän keskittyi oratorioihin ja kuka ei olisikaan kuullut Halleluja-kuoroa Messias-oratoriosta. Kotoutui niin mainiosti, että haudattiin Westminster Abbeyiin. Ne irvileuat, jotka eivät ole vakuuttuneita brittiläisen musiikin suuruudesta, pitävätkin Handelia kyseisen mantereen parhaana säveltäjänä. Crusell puolestaan mielletään kovin mieluusti osaksi suomalaisen musiikin historiaa, vaikka hän muuttikin Ruotsin puolelle jo teini-iässä ja ennen sitä hänen asuinpaikkansa oli osa Ruotsia eikä Suomea.

Kun Chopin lähti Puolasta, ei hän sinne koskaan enää palannut, vaikka sävelsikin melkoisen määrän masurkkoja ja poloneeseja. Ja samalla etunimi Fryderyk muuntui Frédériciksi. Eikä Lisztkään uraansa Unkarissa Ferencinä tehnyt, vaan enimmäkseen kaikkialla muualla Franzina – kaikista Unkarilaisista rapsodioistaan huolimatta. Toisaalta häneltä tunnetaan myös kolme pianosarjaa otsikolla Vaellusvuodet. Böömiläissyntyinen Dvořák haluttiin johtajaksi New Yorkin Kansalliseen konservatorioon. Hänestä ei kuitenkaan tullut Yhdysvaltain Paciusta, vaan koti-ikävä tekikin hänestä paluumuuttajan. Joka tapauksessa hänen hitteihinsä kuuluvat sekä Slaavilaiset tanssit että sinfonia Uudesta maailmasta ja jousikvartetto lisänimeltään Amerikkalainen.

Prokofjevistakin tuli paluumuuttaja, mutta hän ei ilmeisesti arvannut, millaisia haasteita neuvostotodellisuus tulisi hänelle tuottamaan. Kaikesta huolimatta hänen tuotantonsa on upea ja niin sanotut Sotasonaatit (Pianosonaatit 6–8) kuuluvat ehdottomiin suosikkeihini. Stravinsky sen sijaan päätyi Euroopan kautta Yhdysvaltoihin ja jäi sinne. Kuitenkin häneltä tunnetaan parhaiten niin sanotut venäläiset baletit eli Tulilintu, Petruška ja Kevätuhri.

Hitlerin takia Yhdysvaltoihin päätyivät lisäksi ainakin Hindemith ja Korngold, josta tuli Itävallan lahja Hollywoodille sekä Bartok, joka ei ehtinyt menestymään sävellysbisneksissään yhtä hyvin kuin Händel – anteeksi Handel – vaan joutui elättämään itseään konserttipianistina, kuten Rahmaninovkin jo huomattavasti aikaisemmin. Onneksi Serge Koussevitzky tilasi Bartokilta hänen suosituimman teoksensa, Konserton orkesterille, ja Yehudi Menuhin Sooloviulusonaatin. Hindemith sentään palasi Eurooppaan, mutta tämä ei onnistunut Bartokilta, joka sai melkein valmiiksi Kolmannen pianokonserttonsa ennen kuin kuoli syöpään.

Viime vuonna herätti huomiota Brokeback Mountainiin perustuvan oopperan kantaesitys. Teoksen sävelsi Charles, ei Ives (suosikkisäveltäjäni USA:sta) vaan Wuorinen. Siis kuka? No tämän julkisesti homoseksuaalisen säveltäjän nimi selittyy sillä, että hänen isänsä oli Suomesta kotoisin ja äidilläkin oli suomalaiset sukujuuret.

Tänä vuonna on puolestaan Pärt saanut viettää 80-vuotisjuhliaan (sattuipa syntymäpäiväksi syyskuun 11. päivä), mutta ei hänkään synnyinmaassaan koko elämäänsä ole elänyt. Hän jätti neuvostoyhteiskunnan ja päätyi Berliiniin. Toivottavasti paluumuutto Viroon osoittautuu hedelmälliseksi ja ainakin onnellisemmaksi kuin Prokofjevilla.

Asuinmaan vaihto ei siis ole klassisen musiikin osalta pelkkää historiaa, vaan myös aivan nykypäivää, eikä mikään muutto ole estänyt suomalaisia juhlimasta Suomessa syntyneitä sankareitaan. Missä ikinä Saariaho tai Salonen elämäänsä elävätkään, niin ei muuta kuin onnea ja menestystä! Odotan uteliaisuudella uusia teoksia. Saamapuolella suomalaisilla on sen sijaan Matthew Whittall, joka on muuttanut maahamme Kanadasta. Kuunnelkaa vaikka 12 pianopreludin kokoelma Leaves of grass. Onhan se vain niin, että globalisaatio on pysyväksi jäänyt megatrendi, mikä yhä enemmän aiheuttaa tarvetta muuttaa milloin minnekin, milloin mistäkin syystä. Toivottavasti syyn yhä harvemmin tarvitsisi olla pakolaisuus.

Avainsanat: BartokCharles IvesCHarles VuorinenChopinerge KoussevitzkyFinlandiaGiovanni Battista LulliHindemithKevätuhriKolmas pianokonserttoKorngoldLeaves of grassLisztLudvig XIVMaamme-lauluMatthew WhittallMessias-oratorioPaciusPerussuomalaisetPetruškaProkofjevRunebergSibeliusSooloviulusonaattiSotasonaatitTulilintuYehudi Menuhi

Uusimmat

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info