• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Kyllä nykymusiikkiakin pitää ymmärtää!

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
18.1.2013
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 4 min

”Täh? Emmä vaan tajuu…” on yksi sivistyneimmistä ilmaisuista, joita klassisen musiikin perusohjelmistoa kuunteleva käyttää kohdatessaan täysin käsittämättömäksi kokemaansa nykymusiikkia. No, säveltäjän pitää tehdä, mitä säveltäjän pitää tehdä eli huolehtia siitä, ettei ainakaan ammattilaisten mielestä alita pahasti rimaa liiallisella helppotajuisuudella. Tällöin suuren yleisön suosiota voi kuitenkin joutua odottamaan aika kauan. Pahimmissa tapauksissa peruskansalaisten keskuudesta saattaa kuulua mutinaa keisarin uusista vaatteista ja syntyä vaikutelma, että säveltäjien innovatiivisuuden ja yleisön vastaanottokyvyn välillä olisi noin sadan vuoden kuilu.

Mitä kummallisimpien teosten villeimpiä piirteitä on selitelty varta vasten kirjoitetuissa kirjoissa, sanomalehdissä, radio- ja televisiohaastatteluissa, mutta toisinaan törmää yllättävään väitteeseen, ettei nykymusiikkia tarvitsekaan ymmärtää. Sen kun vain kuuntelee – ihan ennakkoluulottomasti. Tästä herää kuitenkin hieman kiusallisia kysymyksiä… Onko yhdentekevää, ymmärtääkö tavallinen perusjätkä yhtään mitään, vaikka ammattilaiset olisivatkin selvillä, missä mennään? Toivottavasti ei. Vai eivätkö alan ammattilaiset itsekään ymmärrä koko hommasta mitään? Vanhat vitsithän kertoivat säveltäjistä, jotka eivät pystyneet kuulemaan, soitettiinko heidän teoksiaan oikein vai väärin. No eiköhän tämän herjan parasta ennen -käyttöpäivä ole jo ohi. Olettavatko ymmärryksen puutetta tarjoavat, että yleisö yrittäisi ymmärtää musiikkia jotenkin samoin kuin luettua tekstiä? Tuskin. Joka tapauksessa väite, ettei musiikkia tarvitsisi ymmärtää, jättää täysin käsittämättömäksi sen ilmiön, että kantaohjelmistoa kuunteleva yleisö kokee jotenkin ymmärtävänsä, mitä kuulee.

Mitä kuulija oikeastaan tarkoittaa, kun hän toteaa, että jokin musiikki on hänelle täysin käsittämätöntä eikä hän ymmärrä sitä? Mitä luultavimmin kyse on siitä, ettei hän pysty saamaan ihmettelemästään musiikista minkäänlaista esteettistä kokemusta. Musiikki on niin vierasta, että ainoaksi elämykseksi jää outous, vieraus. Jos kuulijan valitus ymmärtämättömyydestä tulkitaan tällä tavalla, on ilmeistä, ettei kuulijaa lohduta tippaakaan, jos hänelle väitetään, ettei hänen tarvitsekaan ymmärtää eli saada esteettistä elämystä, kun hän sellaista kaipaa.

Vai olisiko kyse siitä, ettei kuulijan tarvitsisi ymmärtää sävellystä samalla tavalla kuin säveltäjä tai esittäjä tai kukaan muukaan? Ilmeisesti ei, koska ongelmahan oli, ettei hämmentynyt kuulijaparka ymmärrä kappaletta millään tavalla. Ehkä kyseessä on toive, että kunhan kuulija vain jotenkin saadaan suostuteltua kuuntelemaan outoa teosta riittävän monta kertaa, niin lopulta teos avautuisi ymmärrettäväksi? Toimittaja Ilkka Malmberg yritti tällä tavalla urheasti ymmärtää Kaija Saariahon La Passion de Simonea, mutta ei kokenut onnistuneensa – vielä. Kun näin kävi, Malmbergin ennakkoluulottomuus asetettiin epäilyksenalaiseksi.

On vaikea todistaa kenenkään ennakkoluulottomuutta tai sen puutetta – edes omaansa – mutta ennakkoluulottomuus taitaa olla vähän samanlainen juttu kuin spontaanius. On vaikea olla spontaani, jos moiseen kehotetaan ja jos pyydetään ennakkoluulottomuutta, silloin epäluulot heräävät helposti. Eiköhän olisi syytä vain hyväksyä se tosiasia, että aikaisemmin kuulemamme musiikki vaikuttaa väistämättä siihen, miltä myöhemmin kuulemamme kappaleet meistä kuulostavat?

Entäs jos olisimmekin reilusti ennakkoluuloisia ja valitsisimme kuunneltavaksemme musiikkia, joka on meille vain osittain outoa? Kun tutustuisimme meille outoihin ilmiöihin muuten tutulta tuntuvan musiikin yhteydessä, oppisimme vähitellen, miten oudommat ominaisuudet toimivat meidän entuudestaan ymmärtämämme musiikin kanssa. Laajennettuamme näin ymmärtämämme musiikin aluetta, voimme jälleen tutustua uusiin juttuihin valitsemalla yhä uudestaan vain hieman kummalliselta kuulostavia teoksia.

Jos sen sijaan hyppäämme suoraan läpeensä vieraaseen teokseen, minkään suhdetta mihinkään on hankalaa tajuta. Tämän takia ihmettelen – ihan ennakkoluuloisesti – auttoiko Malmbergiä parhaalla mahdollisella tavalla hypätä heti Saariaho-yrityksen jälkeen kuuntelemaan Paavo Heinistä. Onneksi Malmberg sai tuekseen tekstin, mutta puhtaasti musiikkia ajatellen hän taisi sittenkin saada enemmän irti Honeggerista. Entä jos Malmberg olisikin ensin kokeillut vaikka Lisztiä tai Wagneria ja näiden jälkeen vaikka Skrjabinia, Debussytä, Ravelia, Prokofjevia, Šostakovitšia, Bartókia, Stravinskya, Ivesia, Varèsea, Bergiä, Schönbergiä, Weberniä, Lutoslawskia, Pendereckiä, Ligetiä, Messiaenia, Stockhausenia, Beriota, Boulezia, Cageiä… Tällainen vain suuntaa antava lista on kai liiankin pitkä, mutta veisikö pitempi tie joskus varmemmin perille, kuten vaikka nauttimaan helpommin Saariahon ja Heinisen musiikista?

Onneksi nykyisessä nykymusiikissa vallitsee tyylillinen moninaisuus, joten tarjolla ei ole pelkkä änkyrämodernisista aivojumppaa, vaan sävellyksiä syntyy lähes joka makuun. Helppotajuisimmasta päästä ovat luultavasti monet Pärtin teokset. Myös esimerkiksi Kimmo Hakolan Klarinettikonsertosta näyttää tulevan uuden musiikin yleisönsuosikki, aivan kuten Einojuhani Rautavaaran Cantus Arcticuksestakin tuli jo pitkän aikaa sitten. Olen kuitenkin kuulevinani jostakin tyytymätöntä mutinaa, että kyllä sitä kuitenkin pitäisi sitä Heinistäkin kuunnella…

 

Teoreettisen filosofian opiskelija Ilkka Vartiainen ei unohda kestävän kehityksen kulttuurisarkaa, vaan syöksyy blogissaan diletantin innolla klassisen musiikin syövereihin ja tähyilee samalla levyröykkiöiden alta maailman menoa. Lukekaa korvillanne!

Avainsanat: Cantus ArcticusDebussyEinojuhani RautavaaraHoneggerIlkka MalmbergKaija SaariahoKimmo HakolaKlarinettikonsettoKlassinen musiikkiLisztnykymusiikkiPaavo HeininenRavelSkrjabinWagner

Uusimmat

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info