• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Kamarimusiikista toivoa koronaviruksen huolestuttamille

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
23.3.2020
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

6.3. kuuntelin vielä Olari Eltsin johtamaa Helsingin kaupunginorkesterin konserttia Musiikkitalossa. Viikkoa myöhemmin Jukka-Pekka Saraste johti Radion sinfoniaorkesteria tyhjälle salille ja yleisö seurasi esitystä joko radiosta tai netistä. Seuraavana keskiviikkona RSO:sta ei ollutkaan Musiikkitalossa kuin muutama muusikko soittamassa Beethovenin kamarimusiikkia radio- ja nettiyleisölle, kun yli kymmenen henkilön kokoontumiset oli kielletty. Enää ei ollut väliä, oliko liput myyty loppuun tai kuka onnistuisi ja miten lainaamaan orkestereiden kausikortteja kirjastosta – etenkin kun kirjastotkin menivät kiinni. Oopperakin meni kiinni ja Sibelius-Akatemian konsertit peruttiin.

Kun oppi- ja kulttuurilaitoksia on koronaviruksen takia nopealla aikataululla suljettu, olen todella kiitollinen, että RSO ja HKO kuitenkin lähettävät orkesterikonserttien sijaan kamarimusiikkia. Kun keikkatöistä ei tule mitään ja vapaa-ajasta on kulttuuritarjonta suurelta osin otettu pois, on todella arvokasta, että edes etäyleisönä voi kuunnella reaaliaikaisia esityksiä. Onneksi 250-vuotisjuhlinnan kohteena on Beethoven eikä esimerkiksi Verdi tai Wagner, joiden pienille kokoonpanoille säveltämä musiikki jää aika vähäiseksi. Klassisella musiikilla on tässä tilanteessa se erityinen voima, että keskeisin kantaohjelmisto kertoo laadun lisäksi myös ylisukupolvisesta jatkuvuudesta jopa maailmalla velloneiden kriisien yli.

Koronavirusepidemia on meillä kuitenkin vasta alkuvaiheissa ja tilanteen pahentuessa hallitus ja terveydenhoidosta vastaavat viranomaiset joutuvat harkitsemaan tiukempia rajoituksia jokapäiväiseen elämään. Kamarimusiikkikonserttien lähettäminen on ollut toistaiseksi mahdollista paitsi siksi, etteivät esiintyvät muusikot ole vielä sairastuneet, nimenomaan myös siksi, ettei Suomessa ole vielä määrätty yleistä ulkonaliikkumiskieltoa. Epidemian hillitsemiseksi on tärkeää, että jokainen joudattaa annettuja ohjeita ja mitä paremmin ohjeita noudatetaan, sitä vähemmän on tarvetta rajoittaa elämää entisestään yhä tiukemmilla ohjeilla. Tällöin elämän ei tarvitse epidemiasta huolimatta olla aivan niin ankeaa kuin mitä äärimmäisen rajoitettu elämä voisi olla.

Kun tavoitteena on, ettei mitään hurjaa tartuntapiikkiä syntyisi, vaan epidemia mieluummin vaikka pitkittyisi ilman huomattavaa yhtäaikaisesti sairastuneiden määrää, jolloin terveydenhoidon resurssit olisivat koko epidemian aikana mahdollisimman riittävät, epidemia saattaa venyä yli kesänkin. Tämä voi rajoittaa oopperan ja orkestereiden toimintaa vielä syksylläkin ja vähintäänkin vaikuttaa kausikorttien myyntiin, vaikka esiintymiset ja yleisön paikalla olo sallittaisiinkin. Miten käy kirjastoista lainattaville kausikorteille? Kuinka moni jatkaa RSO:n ystävien jäsenyyttä, jos kenraaliharjoitusten toteutuminen voi olla epävarmaa?

Löytyyhän musiikkia äänitteiltä ja netistä vaikka kuinka mielettömät määrät. Itsekin kuuntelen levyjä vähän väliä ja syrjäisimmillä seuduilla asuvilla elävän musiikin puuttuminen on arkipäiväinen tosiasia. Toisaalta sielläkin kuunnellaan radiota ja konserttien suoria lähetyksiä. Tämäkin pitää yllä ajatusta, että muusikot musisoivat yleisölle ja yleisö kuuntelee muusikoiden esityksiä. Musiikki, kuten muutkin taiteenlajit, on voimakkaasti sosiaalinen kulttuurimuoto, ja konserttitoiminnan jatkuminen edes jossain muodossa jopa vaikeissa olosuhteissa antaa omalla tavallaan toivoa tulevaisuuden suuntaan. Tämä on tärkeää, jotta ihmiset selviäisivät epidemia-ajasta mahdollisimman vähillä vaurioilla ja mielenterveyden ongelmilla.

On selvää, että tartunnat lisääntyvät Suomessa vielä huomattavasti. Kuolleita tulee lisää, talouselämä vaikeutuu entisestään, työttömyys lisääntyy ja kaiken tämän takia ihmisten terveydentila heikkenee muutenkin kuin suoraan koronaviruksen takia. Toivotaan kuitenkin ja yritetään toimia niin, ettei epidemia pääse täällä yhtä tappavaksi kuin esimerkiksi Italiassa, jossa terveydenhoito on pahoissa vaikeuksissa. Kuolonuhrien määrään nähden on toki vaatimatonta, ettei Italiassa taida tällä hetkellä pystyä soittamaan laillisesti tai ainakaan vastuullisesti edes Puccinin Krysanteemeja.

Kun meillä ei ole vielä ulkonaliikkumiskieltoa, mutta kauppakeskuksissa oleskelua ei suositella, kulttuurilaitokset ovat kiinni ja töitä tehdään etätöinä, luonnossa liikkumisesta on tullut todella suosittua. Normaalioloissa tämä olisi terveellistäkin, mutta nyt lenkkipoluilla ja metsiköissä alkaa paikoitellen olla joukkokokoontumisten välttämistä ajatellen jo liikaakin ulkoilijoita. Aitoa luontoa ei kuitenkaan voi kokea netin kautta etänä tai korvata Beethovenin Pastoraalisinfonialla. Beethoven, kuten Sibeliuskin, arvosti luontoa ja Messiaenille linnut olivat maailmankaikkeuden taitavimpia muusikoita. Jos kuitenkin välillä luonto kutsuu, niin pidetään silloinkin tilanteen edellyttämä turvallisuusväli.

Avainsanat: BeethovenHKOJukka-Pekka SarastekamarimusiikkikamarimusiikkikonsertitkeikkatyötkoronavirusKrysanteemejalenkkipolutMessiaenMusiikkitaloOlari EltsPastoraalisinfoniaPucciniRadion sinfoniaorkesteriRSOSibeliusVerdiWagner

Uusimmat

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info