• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Hyvää musiikkia?

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
25.6.2020
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Helsingin Sanomien kesäkuun 12.–17. päivän Nyt-liitteessä etsittiin jostain ihmeen syystä hyvää musiikkia. Pitäisihän vastauksen olla ilmeinen: klassinen musiikki. Mikä tahansa Chopinin valssi ylittää laadullisesti mennen tullen minkä tahansa tanssilavoilla soitetun valssin, joten mitä tässä enää ihmettelemään – paitsi että ei niiden Chopinin valssien tahtiin oikein voi lavoilla tanssia. Ilmeisesti tanssilavoilla käyttötarkoitus ratkaisee musiikin laadun, mutta jaksaisiko moista musiikkia kuunnella kotioloissa ilman tanssitarkoitusta? Pysytään nyt tällä kertaa siis sittenkin klassisessa musiikissa.

Voisihan tanssimiseen käyttää Straussien musiikkia, jonka täytyy olla hyvää, koska sen suosio tiedetään vaikka uudenvuoden Strauss-konserttien katsojamääristä. Voivatko miljoonat Strauss-fanit olla väärässä? Jopa Yleisradiossa parhaan mahdollisen musiikin nimiin vannova Risto Nordell käyttää tunnarinaan Ikiliikkujaa. Tuskin hän kovin montaa Riston valintaa pelkällä Straussilla voisi kuitenkaan hoitaa, vaan tarjouksessa on usein sen sijaan Schütziä, Bachia, Biberiä, Händeliä, renessanssiajan vokaalipolyfoniaa ja Pärtiä. Nordell käykin melko uskollisesti kirkkovuotta läpi, joten riippuu kuulijasta, onko tarjottu musiikki hyvää uskonnollisuuden takia vai siitä huolimatta. Toki Riston valinnasta löytyy myös muun muassa Rautavaaraa, Schubertia – etenkin liedejä – ja Saariahoakin, joten moderniudesta, hengellisyydestä, maallisuudesta tai sukupuolestakaan musiikin laatu tuskin on kiinni.

Siihen aikaan kun vielä äänilevyjä ostettiin, klassisen musiikin harrastus alkoi helposti kuuntelemalla jotain klassisen musiikin hiteistä koottua kokoelmalevyä, joka sisälsi osia tunnetuimmista sinfonioista ja konsertoista, Smetanan Moldaun, Tšaikovskin op. 5 Romanssin, Albinonin Adagion ynnä muuta helposti myytävää. Sittemmin näitä kokoelmalevyjä päätyi kirpputoreille, kun niiden kuuntelijat siirtyivät kuuntelemaan oopperoita, sinfonioita ja sonaatteja kokonaisina teoksina. Mutta suosio on tärkeä asia. Ilman sitä yksikään suuri säveltäjä ei olisi päässyt mukaan klassisen musiikin kaanoniin.

On kuitenkin suosittuja ja suosittuja teoksia: aika äkkiä klassisen musiikin harrastaja huomaa, ettei kannata ihan hirveästi intoilla Griegin Peer Gyntistä tai Dvořákin sinfoniasta Uudesta maailmasta. Asiaan perehtyneemmät kuuntelevat jotain muuta kuin kaikkein puhki soitetuimpia kappaleita. Tämä on hieman hämmentävää, kun puhutaan sellaisista suosikkiteoksista kuin Beethovenin viides sinfonia tai Mozartin 40. sinfonia, joita ei millään voi luokitella kuin tärkeimpien ja parhaimpien sävellysten joukkoon. Jostain syystä Bachin passioita saa kuitenkin fanittaa ihan täysillä saamatta diletantin leimaa.

Vaikka klassisesta musiikista löytyy valtava määrä aivan käsittämättömän upeita teoksia, läheskään kaikki klassinen musiikki ei ole erityisen loistavaa. Parhaidenkin säveltäjien on pitänyt oppia ammattinsa: Mozartin isä Leopold piti huolen paitsi siitä, että Wolfgangista kasvoi ihmelapsi, myös siitä, että Amadeuksesta pystyi myöhemmin kehittymään ihmeaikuinen. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että kannattaa kuunnella ennen kaikkea niitä teoksia, joiden KV-luettelointi ylittää noin 200. Vielä sekin säveltäjä, jota Haydn kehui varauksetta ja jonka oppiin Beethoven olisi halunnut, sävelsi välitöinään saksalaisia tai ties mitä kontratansseja, jotka eivät Mozartin parhaiden teosten joukkoon kuulu.

Kun jollekin soittajistolle tai yksittäiselle muusikolle ongelmaksi tulee tutun ohjelmiston liiallinen toistaminen, pelastusta haetaan helposti vähemmän tunnettujen säveltäjien tuotannosta. Ratkaisu on hieman hankala, koska monien säveltäjien unohduksiin joutumiselle on syynsä. Vaikka heidän musiikkinsa kuulostaisikin ammattitaitoisesti tehdyltä, se ei ole vielä riittävä kriteeri sanoa jotain sävellystä aiheettomasti syrjäytetyksi mestariteokseksi. Aarteiden löytäminen olisi hienoa ja tuntemattomampi muusikko voi yrittää erottautua hieman poikkeuksellisella ohjelmistolla, mutta musiikin laadun kannalta moinen yritys ei ole helppo.

Kun Yleisradio ei ole joku yksittäisen soittimen soittaja tai ohjelmistoltaan mihinkään tiettyyn kokoonpanoon rajoittunut laitos, on outoa, kuinka paljon se käyttää vanhojen, mutta melko tuntemattomien säveltäjien musiikkia esimerkiksi sellaisissa ohjelmissa kuin Klassista kahteen tai Faunin iltapäivä. Surullisen harva moisista kappaleista on jäänyt niin kiehtovana mieleen, että niitä etsisi uudestaan kirjastoista tai netistä. Jos vakiintunut kaanon tuntuu paikoilleen jämähtäneeltä, niin eiköhän se uudistu parhaiten uudella musiikilla eikä jo kertaalleen unohdetuilla vanhantyylisillä teoksilla?

Joka tapauksessa tyypillistä on, että paras musiikki kestää aikaa. Riippumatta siitä, tuntuuko teos aluksi helpolta vai vaikealta, tyyliltään tutulta vai hämmentävän oudolta, jos se on hyvä, sitä jaksaa kuunnella yhä uudelleen. Tällöin siitä löytyy uusia asioita, uusia tasoja, jolloin teos ei kulu, vaan rikastuu entisestään. Toisinaan sitä silti haluaa joissain tilanteissa hullutella jonkin toisarvoisen renkutuksen kanssa, vaikka se olisi millaista kuraa tahansa…

Avainsanat: 40. sinfoniaAdagioAlbinonChopinDvorakFaunin iltapäiväGriegikiliikkujaKlassinen musiikkiKlassista kahteenMozartPehr GyntRisto NordellStraussYleisradio

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info