• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Hiipuuko valaiden laulu?

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
8.7.2019
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Heti heinäkuun alkajaisiksi minulta meinasi mennä japanilainen sencha-tee väärään kurkkuun, kun luin Helsingin Sanomista uutisen, että Japani aloittaa taas valaiden pyydystämisen kaupallisessa tarkoituksessa. Onhan Japani ennenkin väittänyt, että se pyydystäisi valaita ”tieteellisiin tarkoituksiin”, mutta nyt on ympäristöjärjestöjen varoituksista huolimatta aivan avoimesti tarkoitus tehdä bisnestä valailla. Samalla mieleeni tuli John Cagen Litany for the Whale.

On ymmärrettävää, että toisen maailmansodan jälkeen köyhtynyt Japani hankki kansalleen proteiinia myös valaista, mutta nyt jos koska japanilainen valaiden pyytäminen tuntuu kovin tarpeettomalta ja japanilaisten päätös siksi jopa aika provosoivalta. Vaikka japanilaiset saavatkin vain 40 prosenttia ruoan antamasta energiasta kotimaisesta ruoasta, ei valaanliha käytännössä tuota kuin kovin pienen osan japanilaisten ruoasta: noin 300 ihmistä on työllistetty hankkimaan valaanlihaa määrä, josta riittäisi asukasta kohti keskimäärin 40 grammaa vuodessa.

Vaikka Reuters arvelisikin, että valaiden pyytäminen perustuisi epävarmuuteen ruoantuotannossa, uhanalaisten lajien pyydystäminen ei todellakaan vähennä, vaan lisää epävarmuutta. Jo vuosikausia tiedemiehet ja ympäristöjärjestöt ovat varoittaneet lajien ennätysnopeasta häviämisestä, ja tunnelma onkin kuin Haydnin Jäähyväissinfoniassa, jonka lopuksi soittajat vain vähitellen häviävät näyttämöltä. Luonnossa lajien häviäminen vain on lopullista, peruuttamatonta.

Musiikkitieteilijä – vai olisiko kyseessä sittenkin kognitiotiede? – Dario Martinelli on tutkimuksissaan pohtinut, musisoivatko eläimet, ja näissä tutkimuksissa huomio on luonnollisesti kohdistunut myös valaisiin. Tutkimustensa ohella Martinelli on muun muassa tehnyt Petri Kuljuntaustan kanssa äänitteen Zoosphere – A musical encryption of animal sounds. En tiedä, sopisiko äänite paremmin YLE Radio 1:n Ajassa soi -ohjelmaan vai Jukka Mikkolan toimittamaan Avaruusromua-ohjelmaan. Ehkä molempiin. Lähestymistapa on aivan erilainen kuin Cagen sävellyksessä, joka on Litany for the Whale, ei Litany of the Whale eli ei valaan litania, vaan litania valaalle. Cagen teoksessa ei siis kuule valaan laulua toisin kuin Martinellin ja Kuljuntaustan äänitteessä, jonka ensimmäisellä kappaleella on otsikko ”Do Not Feed The Artists”.

On surullista todeta, että Greenpeacen Toru Takemitsulta tilaama sävellys valaiden suojelukampanjaa varten on jo vuodelta 1981. Kolmiosainen Toward the see (Umi e) on alun perin sävelletty alttohuilulle ja kitaralle, mutta teoksesta on myös versiot alttohuilulle, harpulle ja jousiorkesterille sekä alttohuilulle ja harpulle ilman orkesteria. Teos on versiosta riippumatta kaunis, mutta kun Japani hyväksyi kaupallisen valaanpyydystyksen, sitä on vaikea kuunnella ilman surumielisyyttä.

Jo ennen Takemitsua, vuonna 1971, George Crumb sävelsi huilulle, sellolle ja pianolle sähköistystä ja preparointia hyödyntävän teoksen Vox Balaenae kuultuaan äänitettyä ryhävalaan ääntä. Teos pitäisi mahdollisuuksien mukaan esittää sinisessä valossa ja esiintyjien toivotaan käyttävän mustia puolinaamioita.

Lajien katoaminen – ja erityisesti vedenalaisten lajien katoaminen – on ympäristöongelmana sikäli hankala, ettei se ole samalla tavalla ilmeinen, helposti arjen keskellä havaittava ongelma kuin vaikka ympäristön roskaantuminen. Esimerkiksi citykanien huomattava runsastuminen on helppo havaita, mutta joidenkin eliöiden väheneminen on vaikeampi havaita, koska ei oikeastaan ole, mitä havaita. Pitäisi havaita havainnon puute. Tämän takia on erityisen tärkeää, että ympäristöalojen ihmiset uudestaan ja uudestaan kiinnittävät huomiota lajien hupenemiseen.

Valaat (kuten monet muutkaan uhanalaiset lajit) eivät rajoita elinpiiriään minkään yksittäisen valtion hallitsemille alueille ja siksi niiden pyydystäminen ja väheneminen ei ole pelkästään Japanin sisäinen asia, vaan vaikuttaa muidenkin maiden hallitsemiin ekosysteemeihin. Pitäisiköhän jonkun säveltää Katoavien eläinten karnevaali?

Avainsanat: Ajassa soiAvaruusromuaDario MartinelliGeorge CrumbGreenpaceHaydnJäähyväissinfoniaJohn CageJukka MikkolaLitany for the WhalePetri KuljuntaustaToru TakemitsuToward the seeUmi evalaanpyyntivalaatVox BalaenaeYle Radio 1Zoosphere – A musical encryption of animal sounds

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info