• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Etäännytettyä konserttielämää

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
25.5.2021
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 2 min

Kulttuuritapahtumien rajoituksia on nyt selvästi päätetty jatkaa ainakin sen verran, että pääkaupunkiseudun konsertti- ja näytäntökaudet ovat varmasti ohi ennen kuin mitään tapahtumia saa edes epidemiaturvallisesti järjestää. Tuntui oudolta kuunnella Kaija Saariahon Vistan kantaesitystä netin ja laadultaan arveluttavan äänentoiston kautta. Jos teoksen kantaesitys olisi viime vuoden keväänä järjestynyt normaalisti alkuperäisen aikataulun mukaan, minulla olisi ollut lippu sekä kenraaliharjoitukseen että varsinaiseen konserttiin.

Eräs Sävel on vapaa -ohjelman musiikkitoivojista kertoi olleensa Lapin kamariorkesterin konsertissa. Oisikohan minunkin pitänyt matkustaa pohjoiseen asti kuullakseni elävää musiikkia? Moinen matkustelu ei kai olisi ollut suositusten mukaista ja tosiasiassa päädyinkin ensimmäistä kertaatänä keväänä suositusten mukaisesti lähellä olevaan anniskelupaikkaan. Loukko houkutteli hyvällä haudutettavalla teellä, joten innostuin siitä, eikä valintani varmaan ollut paikan vastakulttuurihengen vastainen. Tietenkään minkäänlaista Art goes Kapakka -meininkiä ei ollut tarjolla ja paikan punk-henkinen taustamusiikki tuli äänitteiltä, joten jäin savuaromisen juomani kanssa haikailemaan aikoja, jolloin taidemuseoissa ja kahviloissakin saattoi muun tarjonnan ohella esiintyä eläviä muusikoita. Nyt äänitteitä kuunnellessa pitää erikseen tietää, ovatko esiintyjät vielä elossa vai kuuntelenko vainajia.

Niin paljon kun minulla onkin levyjä, joita ilman tuntisin klassista musiikkia huomattavasti huonommin, niillä ei voi korvata inspiroituneiden muusikoiden hyvässä akustisessa tilassa esittämää elävää musiikkia. Olen kiitollinen muusikoille, jotka kaikesta huolimatta järjestävät etäesityksiä, mutta nettiympäristö luo olosuhteet, jotka muistuttavat enemmän tai vähemmän YouTube-videoiden seuraamista. Vähitellen konserttien reaaliaikaisuus menettää merkityksensä, eikä niiden alkamisajankohdallakaan ole enää väliä, kun tottuu ajatukseen, että voihan kyseiset esitykset kuunnella myöhemminkin… Tällöin nettikonsertit rupeavat etääntymään osaksi mitä tahansa tallennetarjontaa, jolloin viimeinenkin henkinen kytkentä elävään musisointiin katkeaa.

Silti sitä toivoisi, että kun esitetään jotain harvemmin esitettyä tai kantaesityksiä, niin saman tien myös äänityslaitteisto olisi paikalla, jotta teoksista saataisiin jokin pysyvämpi ja yleisön saavutettavissa oleva äänite. Kuten Kallion kirkossa viime vuonna haastateltu Kalevi Aho kertoi, hänen oopperoistaan ei talouteen liittyvistä sopimuksista johtuen ole tarjolla tallenteita. En ole myöskään löytänyt netin avulla Kaipaisen pasuunakonserttoa tai neljännen sinfonian kokonaisesitystä, en Bergmanin Bardo Thödolia, en huomattavaa osaa Andrea Tarrodin tuotannosta enkä…

Vallitseva tilanne valmentaa huolellisesti siihen mahdolliseen tulevaisuuteen, jossa en puolikuolleena lähde vanhainkodista enää mihinkään elävään konserttiin, vaan olen kokonaan tarjolla olevan äänentoistojärjestelmien ja radion tai äänitteiden varassa – niin kauan kuin niistä vielä jotain irti saan. Sirkka Turkka esittää runossaan, että ”äkkikuolema on paras, kaikki mikä menee sen ylitse on pahasta”, mutta jo ennen äkkikuoleman mahdollisuuttakin nykytilanne kyllä tappaa minut henkisesti. Jostain pitäisi kuitenkin saada voimaa ottaa selvää, ketä sitä mahdollisesti äänestäisi nyt tulevissa kuntavaaleissa.

Avainsanat: Andrea TarrodBardo ThödolBergmanKaija SaariahoKalevi AhokulttuuritapahtumatnäytäntökaudetrajoituksetSävel on vapaaSirkka TurkkaVista

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info