• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Entäs Einar Englund?

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
19.1.2016
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 4 min

Viime vuonna juhlittiin Sibeliusta niin maan perusteellisesti. Ja ihan syystä. Mutta ketä tänä vuonna? Ehkä yksi ilmeisimmistä juhlinnan kohteista on Henri Dutilleux, jonka syntymästä tulee sata vuotta tammikuun 22. päivä. Toinen aiheellinen juhlittava on helmikuun 19. päivä 90 vuotta täyttävä György Kurtág. Paljon onnea hänelle! Mutta entäs Einar Englund?

Englundin syntymästä tulee tänä vuonna myös pyöreät sata vuotta, eikä hän ainakaan Suomessa ole mikään aivan tuntematon suuruus. Jostain kumman syystä hänestä ei kuitenkaan ole viime aikoina pidetty paljoakaan melua. Onkohan hän jäänyt viimevuotisen Sibelius-juhlinnan varjoon? Ainakaan pääkaupunkiseudun, Tampereen, Turun ja Lahden sinfoniaorkestereiden kevätkauden ohjelmistossa Englundilta ei ole ohjelmistossa mitään! Eipä silti, ehtiihän asian korjata vielä tämän vuoden syyskaudella, mutta keväällä pitää mennä Mikkeliin, Lappeenrantaan, Ouluun, Rovaniemelle tai Kemijärvelle kuullakseen Englundia elävänä esityksenä. Myös Korsholman musiikkijuhlat muistavat satavuotiasta sankaria.

Ihmettelen sinfoniaorkestereiden ohjelmistoja nimenomaan siksi, koska Englund oli orkesterisäveltäjänä ja sinfonikkona Sibeliuksen perinteen jatkaja: seitsemän sinfoniaa, kuusi konserttoa ja muutakin orkesterimusiikkia eli luulisi soitettavaa löytyvän. Lisäksi löytyy muun muassa kamari- ja pianomusiikkia. Vaikka Englund otsikoikin muistelmansa nimellä Sibeliuksen varjossa, hän nimenomaan murtautui Sibeliuksen varjosta sotien jälkeen kahdella ensimmäisellä sinfoniallaan. Eivät ne sen modernimmilta kuulosta kuin Sibelius moderneimmillaan, mutta mentaliteetti on toinen. Sotasinfonia eli ensimmäinen on hieno avaus, mutta toinen sinfonia, Mustarastas, on ehkä vieläkin upeampi. Ainakin se on yksi Englundin suosituimmista teoksista. Varmaankin yhtä suosittu on Ensimmäinen pianokonsertto, joka voitti Suomen kulttuurirahaston sävellyskilpailun.

1960-luvulla Englundin ongelmaksi koitui hurjin avantgardismi, johon hän ei halunnut lähteä mukaan, vaan julkaisi uusia teoksia jälleen vasta 1970-luvulta eteenpäin. Tällöin syntyikin suurin osa hänen sinfonioistaan ja konsertoistaan. On vaikea sanoa, mitkä niistä olisivat parhaimpia, mutta kuuntelemisen arvoisia ne ovat, vaikka nykyisin niissä ei olekaan mitään yllättävää. Ne kuuluvat samaan perinteeseen, jossa ovat mukana ainakin Šostakovitš, Stravinsky, Prokofjev ja Bartók. Ehkä suosikkejani myöhäiskaudelta ovat Kolmas ja Seitsemäs sinfonia. Kuudennen sinfonian kuoro-osuuden koen hieman ongelmalliseksi, mikä vain korostaa sitä, että Englund oli soitinsäveltäjä.

Jos sinfoniaorkesterit olisivat puhtaasti kaupallisia laitoksia, niin ymmärtäisi suhdanteiden oikuksi, etteivät ne nyt satu pitämään Englundia ohjelmistossaan, mutta kun ne ovat myös yhteiskunnan tukemia ja klassisen musiikin perinnettäkin yllä pitäviä, on orkestereiden ohjelmiston laatiminen hieman konstikkaampi juttu. Jääkö Englund Sibeliuksen varjoon? En oikein usko. Yhtä hyvin voisi sanoa, että hän – tai moni muukin – jää Beethovenin varjoon. Jääkö Englund avantgardismin ja Korvat auki–Avanti-sukupolven varjoon? No, syksyllä se nähdään – tai oikeastaan kuullaan.

Se jonka varjoon Englund tuntuu mielestäni jäävän, on yksi hänen omista suurimmista suosikeistaan: Šostakovitš. Hänelle Englund tuntuu olevan eniten tyylillisesti velkaa ja hänen musiikkiaan on orkestereiden ohjelmistoissa, vaikka nyt ei olekaan mikään Šostakovitšin merkkivuosi. Ehkä Šostakovitšia pidetään paremmin yleisöä vetävänä ja varmaan muusikotkin tuntevat paremmin hänen teoksiaan, mutta voisiko silti osan Šostakovitšista vaihtaa Englundiin?

Ainakin omasta mielestäni Englundin Ensimmäinen pianokonsertto ei jää yhtään jälkeen Šostakovitšin pianokonsertoista, ja on Šostakovitšilta toisinaan esitetty heikompiakin teoksia kuin yksikään Englundin sinfonioista. Mitä lukeekaan esimerkiksi Helsingin kaupunginorkesterin kevätkauden avausteoksen kohdalla? Dmitri Šostakovitš: Suite for Variety Orchestra. Vaikka tässä tapauksessa valintaan vaikutti varmaan myös ulkomainen kapellimestari, voisin hyvin kuvitella tilalle vaikka Englundin konserttisarjaa musiikista Max Frischin näytelmään Kiinan muuri. Eli jos nyt välttämättä haluttiin aluksi sinfonian sijaan jotain kevyemmän oloista…

 

Avainsanat: AvantiBartokBeethovenDmitri ŠostakovitšEinar EnglundEnsimmäinen pianokonserttoGyörgy KurtágHelsingin kaupunginorkesteriHenri Dutilleuxkevätkauden avausKorsholman musiikkijuhlatKorvat aukiProkofjevSibeliusSotasinfoniaStravinsky

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info