• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Entä jos Sibelius ei olisikaan ollut sinfonikko?

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
8.12.2015
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min
Entä jos Sibelius ei olisikaan ollut sinfonikko?

Jean Sibelius (8.12.1865–20.9.1957) Ainolassa 1930-luvulla.

Sibeliuksen seitsemän sinfoniaa ja Viulukonsertto ovat suomalaisen klassisen musiikin kivijalka – kaikista Lithandereista, Byströmeistä ja Cruselleista huolimatta. Mutta millä Sibelius teki läpimurtonsa? Kullervolla. Sinfoniaksi Kullervo on kuitenkin aika erikoinen, eikä siitä mitenkään välttämättä olisi arvannut, mitä tuleman piti. Piti tulla ooppera Veneen luominen, mutta ei tullutkaan oopperaa, vaan melkein sinfonia eli Lemminkäissarja, jonka suosituin osa eli Tuonelan joutsen on kuitenkin melkoisesti velkaa Wagnerille. Kuunnelkaa Tristanin ja Isolden kolmannen näytöksen alkua. Onneksi Sibelius pääsi Wagnerin musertavan painon alta Lisztin avulla eikä todellakaan jäänyt sinfonisissa runoissaan laadun suhteen yhtään Lisztistä jälkeen. Silti Beethoven näyttää vieneen esikuvakilvassa lopullisen voiton.

Mutta entä jos Sibeliuksesta sittenkin olisi tullut oopperasäveltäjä? Olisiko Veneen luomisesta tullut kansainvälinen menestysteos vai olisiko sille käynyt, kuten Kokkosen Viimeisille kiusauksille: loistava ooppera, mutta sekä aiheensa että kielensä takia melko hankala ulkomaisten oopperatalojen esitettäväksi? Saariaho on menestynyt kansainvälisesti paljon paremmin, eivätkä ranskankieliset tekstit ole ainakaan vaikeuttaneet asiaa. Voi kysyä, onko Melartinin Ainon, Madetojan Pohjalaisten tai Aarre Merikannon Juhan kansainvälisen kysynnän puutteeseen vaikuttanut oopperoiden kieli, aiheen paikallisuus vai musiikin laatu.

Oopperasäveltäjänä Sibelius olisi voinut jäädä aiheettomasti vain kansalliseksi mestariksi ja jonkun muun olisi pitänyt raivata suomalaiselle musiikille kansainvälistä asemaa. Olisiko joku säveltänyt saksankielisiä oopperoita, joita olisi voinut esittää Keski-Euroopassakin? Olisiko italiankielistä oopperaa edes kannattanut yrittää? Ruotsin kieli olisi rajoittunut Skandinaviaan ja venäjää tuskin kukaan olisi edes halunnut käyttää. Olisiko vasta nyt Salosen aika säveltää ooppera englanniksi?

Palmgren ei sittenkään tehnyt pianomusiikillaan lopullista läpimurtoa eikä Kilpinen liedeillään (kuunnelkaa ihmeessä silti Lieder um den Tod!). Sibelius puolestaan kehitti sinfonikkona perinnettä, jota on yllättävänkin paljon seurattu Suomessa ihan näihin päiviin asti. Vaikka muistelen Bergmanin jossain sanoneen, että ”älkää säveltäkö niitä sinfonioita”, niitä ovat säveltäneet ainakin Melartin, Madetoja, Aarre Merikanto, Klami, Pingoud, Englund, Kokkonen, Salmenhaara, Meriläinen, Marttinen, Nordgren, Rautavaara, Sallinen, Heininen, Heiniö, Segerstam, Aho, Hämeeniemi, Vuori ja Kaipainen, jolta Viides sinfonia jäi kesken.

Sinfonioita ei vain ravistella hihasta tai kirjoitella kieli poskessa, vaan niitä tehdään ihan tosissaan. Enemmän tai vähemmän kuten Sibelius, joka luonnehti sinfonioitaan uskontunnustuksikseen. Mutta tunnetaanko maailmalla muita suomalaisia sinfonioita kuin Sibeliuksen? Pelkään, että ei. Parhaiten kai Rautavaaralta ja Salliselta? Toisaalta heiltä löytyy myös oopperoita, joten saa nähdä, kummilla he jäävät kantaohjelmistoon.

Sibeliuksen jälkeiset säveltäjät ovat sinfonioillaan vakiinnuttaneet kyllä kotimaista mainettaan. Juuri nyt tunnetuimmat suomalaiset elävät säveltäjät eli Lindberg ja Saariaho ovat silti säveltäneet kaikkea muuta kuin sinfonioita, vaikka paljon toki instrumentaalimusiikkia. Korvat auki–Avanti-sukupolven ihanteet ovatkin lähteneet 1900-luvun rajuimmasta avantgardismista eivätkä sinfonikkojen perinteestä.

Mutta millä nykyisin saa menestystä? Sinfoniaa, oopperaa, musikaalia tai mitä ikinä se onkaan, sen pitää olla suurta ja sensaatiomaista. Vaatimattomuus ei enää kaunista – valitettavasti. Elämme aivan eri maailmassa verrattuna aikaan, josta Sibelius totesi, että jos halusi kuulla Berliozin Fantastisen sinfonian, piti matkustaa Ranskaan. Nyt kaikkialle pääsee vaivattomasti ja loputtomasta kyltymättömyydestä huolimatta kaikkea tulee tarjolle ties mistä ihan liikaakin riippumatta siitä, ajatteleeko ajankäyttöä, kukkaroa vai luontoa.

On vaikea enää toistaa Stravinskyn Kevätuhrin skandaalia, kun mitä hurjimpia juttuja on jatkuvasti tarjolla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että riippumatta siitä, säveltääkö sinfoniaa tai oopperaa, esikuvien pitää olla Mahler ja Wagner eli suurta ja mahtavaa. Vai olisiko nykyisin vielä menestyksen mahdollisuuksia Webernillä, jonka miniatyyrituotanto mahtuu kolmelle cd-levylle? Jos siis Sibeliukselta haluaa ottaa mallia, esikuvan pitää taas olla Kullervo eikä Kuudes sinfonia – jousikvartetosta Voces intimae nyt puhumattakaan. Onneksi Sibeliuksen parhaat teokset kuitenkin ovat sellaisia kuin ne ovat.

 

Avainsanat: Aarre MerikantoBerliotziFantastinen sinfoniaJuhaKaipainen Viides sinfoniaKevätuhrin skandaaliKokkonenKullervoKuudes sinfoniaLieder um den TodMadetoja PohjalaisetMelartin AinoSibeiusStravinskyVeneen luominenViimeiset kiusauksetVoces Intimae

Uusimmat

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info