• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Diletantin syvyyssukellus

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
19.11.2013
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Jukka Isopuro totesi Helsingin Sanomien konserttiarviossaan 31.10., että meillä vierailee muusikoita Ruotsista yllättävän harvoin. Voi olla, mutta ainakin Lundin yliopiston pianonsoiton professori Hans Pålsson soitti 22.10. Sibelius-Akatemian kamarimusiikkisalissa konsertin, joka antoi ajattelemisen aihetta.

Viimeisenä numerona oli Beethovenin viimeinen pianosonaatti, jota yleensä pidetään hyvin syvällisenä teoksena. Mutta miksi juuri syvällisenä? Šostakovitš piti sen toista osaa tylsääkin tylsempänä – paitsi Marija Judinan soittamana. Johtuisikohan tämä siitä, että Judina soitti kyseistä osaa melko nopeasti? Hitaissa esityksissähän pitkät tremolo-, trioli- ja trilliketjut luovat toisinaan lähes ambientmaisen vaikutelman. Joka tapauksessa Pålsson noudatti vakiintunutta perinnettä eikä soittanut niin syvällisen teoksen jälkeen enää yhtään ylimääräistä. András Schiff ratkaisi muutama vuosi sitten tilanteen Hammerklavier-sonaatin jälkeen soittamalla ylimääräisenä seuraavan eli 30. sonaatin – kokonaan.

Klassisen musiikin kaanoniin näyttää sisältyvän vielä aivan oma erillinen syvällisen musiikin kaanoninsa, johon kuuluu sellaisia teoksia kuten Bachin passiot, sonaatit ja partitat sooloviululle sekä Die Kunst der Fuge tai Beethovenin ja Schubertin myöhäiset pianosonaatit ja jousikvartetot. Suomalaiset liittävät luontevasti mukaan Sibeliuksen sinfoniat ja Voces Intimae -kvarteton, Kokkosen Viimeiset kiusaukset ja luultavasti jatkossa myös Saariahon La Passion de Simonen. Wagneriaaneilla on toki oma käsityksensä listasta, ja aika samaa tyyliä suosii myös Vesa Sirénin käsitys, että Lisztin h-molli-sonaatti on suuruutensa lisäksi syvällinen.

Tekeekö Matteus-passiosta tai Viimeisistä kiusauksista syvällisiä se, että ne käsittelevät uskontoa? Vai ennemminkin niiden yleisinhimilliset seikat? Tekeekö yhteiskuntakriittisyys Sallisen Mauermusikista syvällisen? Entä filosofin traaginen kohtalo La Passion de Simonesta? Vai olisiko Verdin Falstaff sittenkin syvällisempi todetessaan, että kaikki on pilaa? Vai onko vieläkin syvällisempää, että sama vaikutelma voi syntyä Beethovenin Bagatelleista ilman mitään sanallista selitystä?

Juuri absoluuttisen musiikin syvällisyys on todella outo juttu. Jo se, että musiikki jotenkin kummasti vaikuttaa ihmisten mielentilaan, on niin merkillistä, että varmaan kognitiotieteilijätkin saavat pähkäillä sitä vielä todella pitkään, mutta se, että pelkkä soitettu musiikki tuntuu syvälliseltä, vaikuttaa suorastaan jonkinasteiselta ihmeeltä. Toisaalta voi kysyä, miten jokin pelkkä tunne voi olla syvällinen. Jos Einsteinia pidetään suhteellisuusteorioidensa ansiosta syvällisenä, tai jotain tunnettua filosofia hämmästyttävien ajatustensa takia, niin siinä tuskin on mitään yllättävää, mutta miten ihmeessä voi mielekkäällä tavalla väittää, että joukko soivia ääniä olisi jotenkin syvällistä? Miten puhdas musiikki voi olla syvällistä?

Syvällisyys ei näytä riippuvan musiikin monimutkaisuudesta tai yksinkertaisuudesta, teoksen kestosta tai siitä, millaisia soittimia käytetään eikä iästä tai mistään muustakaan kenen tahansa havaittavissa olevasta ominaisuudesta. Musiikin syvällisyyttä voi olla mahdotonta todistaa mitenkään objektiivisesti, vaikka monet klassisen musiikin huippuammattilaisetkin olisivat vakuuttuneita milloin minkäkin teoksen syvällisyydestä. Loppujen lopuksi jäljelle jää pelkkä omakohtainen kokemus.

Kun orkesterit ja oopperat haluavat osoittaa suurelle yleisölle olevansa ennakkoluulottomia, ne keventävät, popularisoivat tai viihteellistävät ohjelmistoaan. Kun ne haluavat yhteiskunnan tukea, ne odottavat yleisöltä ennakkoluulottomuutta ja muistuttavat tehtävästään korkeakulttuurin ja syvällisen taiteen ylläpitäjinä. Tästä syvällisyydestä ei tarvitse erityisemmin vakuuttaa klassisen musiikin vakioyleisöä, mutta mitä ihmettä sanoisi niille, jotka kuuntelevat mieluummin jotain aivan muuta? Voiko sanoa muuta kuin ”kuuntele” ja sitten vain toivoa parasta?

Jos jotain musiikkia on vaikea väittää syvälliseksi kenellekään, jolla ei ole omakohtaista kokemusta moisesta musiikin ominaisuudesta, samoin on vaikea väittää, että jokin muu musiikki ei olisi syvällistä. Tämän voi todeta jopa klassisen musiikin puitteissakin: onko helppo selittää, miksi on ilmeistä, etteivät Kreislerin viulukappaleet ole syvällisiä? Ehkä kummallisempaa on kuitenkin, kuinka Mozartin yhteydessä ei ole tapana puhua syvällisyydestä läheskään niin usein kuin olisi mahdollista, vaikka kyseessä on yksi arvostetuimmista, rakastetuimmista ja eniten soitetuista säveltäjistä, sellainen jota helposti luonnehditaan neroksi. Ehkä klassinen tasapaino tuntuu nykyisessä äärimmäisyyksiä tavoittelevassa kilpailuyhteiskunnassa jotenkin vieraalta, vaikka nimenomaan kohtuuta nykyelämässä tarvittaisiin sekä ihmisten että luonnon takia.

Syvällisinä teoksina pidetään yleensä melko ennakkoluuloisesti jo asemansa vakiinnuttaneita klassikoita, joita ei kuitenkaan ole vielä soitettu aivan puhki. Vaikka teosten määritteleminen sellaiseen luokkaan kuuluvaksi voi tuntua melko mystiseltä puuhalta ja klassista musiikkia harrastamattomista lähinnä pienen sisäpiirin uskonkappaleelta, syvällisyyden kokemus voi kummasti saada yhden jos toisenkin luopumaan ties mistä kaupallisesta roskasta tai kevytmielisestä hömpästä, mikä ei ole musiikilta ihan huono saavutus.

Avainsanat: András SchiffAulis SallinenBeethovenFalstaffHans PålssonJukka IsopuroKreislerLa Passion de SimoneMarija JudinaMauermusikŠostakovitšVesa SirénViimeiset kiusauksetVoces Intimae

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info