• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Aution saaren musiikkia

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
18.9.2019
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Yleisradio uusi kesän aikana lastenpsykiatri Jari Sinkkosen musiikkia ja mielentiloja käsittelevän ohjelmasarjan. Erään ohjelman aikana Sinkkonen totesi, että jos hän voisi ottaa mukaansa autiolle saarelle vain yhden säveltäjän, niin se olisi nimenomaan Schubert. Schubert on suosittu ja ammattimuusikoidenkin arvostama säveltäjä, mutta mitenhän tällaisia aution saaren valintoja tehdään? Isäni olisi varmaankin valinnut Verdin, mutta itselleni valinnasta ei vain tule mitään.

Eikö Sinkkoseen vedonnut Bachin älyllisyys, Beethovenin sankaruus tai Chopinin hienostuneisuus? Sinkkoselle ratkaisevaa on varmaankin Schubertin musiikin koskettavuus, mutta kun niin moni muukin on säveltänyt todella koskettavaa musiikkia, niin Schubertissa täytyy olla Sinkkoselle jotain aivan erityistä. Itse puolestani koen, että mitä enemmän kuuntelen eri säveltäjiä, erilaisia teoksia eri vuosisadoilta, sitä vaikeampaa minun on nimetä vain jotain yhtä nimenomaista suosikkisäveltäjää. Mitäköhän Esa-Pekka Salonen vastaisi, jos häneltä kysyisi että Lindberg, Stravinsky vai Bruckner?

Erilaisten asioiden valitseminen mukaan autiolle saarelle on vanha ajatuskoe, jolla halutaan terävöittää valintaa, saada vastauksesta hieman perusteellisemmin mietitty. Ehkä olisi käytännöllistä jättää valintojen ulkopuolelle erilaiset yhden hitin tai vain kovin pienen tuotannon säveltäneet. Suuren tuotannon tehneeltä riittäisi kuunneltavaa, mutta vieläkin toimivampi valinta voisi toisaalta olla monipuolisen tuotannon tehnyt säveltäjä. Bach, Mozart, Beethoven vai Stravinsky? Valittuani jonkin näistä jäisin varmaan kaipaamaan Ravelia tai Sibeliusta. Riittäisikö melkein pelkkää pianomusiikkia säveltänyt Chopin – laadusta huolimatta? Debussy olisi yhdistelmä monipuolisuutta, kauneutta ja moderniutta.

Hannu Lintu kiinnitti haastateltaessa huomiotamme siihen, ettemme kuuntele Berliozin Fantastista sinfoniaa enää samalla tavalla kuin Berliozin omana aikana. Kun olemme kuulleet paljon myöhemminkin sävellettyä musiikkia, Fantastinen sinfonia ei kuulosta enää niin radikaalilta kuin syntyaikanaan. Autiolle saarelle valittavan säveltäjän kannalta tämä tarkoittaa sitä, ettemme oikeastaan valitse autiolle saarelle vain nimeämäämme säveltäjää, vaan myös kaiken muun kuulemamme musiikin vaikutuksen siihen, miten tulkitsemme valitsemamme säveltäjän teoksia.

Pitäisiköhän aution saaren ajatuskoetta oikeastaan kuvitella sellaiseksi, että valittuamme suosikkisäveltäjämme meidän tietoisuudestamme jollain tavalla poistettaisiin kaikki muistijäljet kaikesta muusta musiikista? Millainen valintamme olisi tämän jälkeen? Tällaisen kuvitteleminenhan on käytännössä meille mahdotonta, mutta ainakin hukkaisimme mahdollisuuden tunnistaa suosikkisäveltäjämme käyttämät sitaatit muilta säveltäjiltä. Mitä merkitsisi, jos emme huomaisi, kuinka Schumann siteeraa Beethovenin laulusarjaa An Die Ferne Geliebte? Tai kuinka mielekästä Berion Sinfonian kuunteleminen olisi, jos siitä ei tunnistaisi ainuttakaan sitaattia?

Kävihän Sinkkosen ohjelmia kuunnellessa toki selväksi, että hänelle ovat monen muunkin säveltäjän monet teokset todella tärkeitä. Klassisen musiikin eduksi on todettava, että sen noin tuhatvuotinen perinne on valtavuudessaan ja rikkaudessaan hämmästyttävä. Joillekin – kuten itselleni – se voi aiheuttaa runsaudenpulaa ja pohdintoja, että mitä kaikkea sitä elämänsä aikana edes ehtii kuuntelemaan. Mihin kannattaisi erityisesti keskittyä?

Jos joku kuitenkin pystyy jonkun erityisen suosikkinsa tai joitain erityisiä suosikkejaan nimeämään, niin näiden suosikkienkin ympärille klassinen musiikki tarjoaa rikkaan kulttuurin, joka monipuolisuudessaan tarjoaa lähes loputtoman lisänäkökulmien verkoston omien suosikkienkin kuunteluun. Kun menneinä vuosisatoina suosikkisäveltäjä oli todennäköisemmin joku aikalainen, nykyisin suosikki on sen sijaan kovin helposti joku kuuluisa, jo ajat sitten mennyt mestari. Mitäköhän siitä pitäisi ajatella, että poikkeuksen tähän saattaa melkoisen todennäköisesti tehdä Arvo Pärt?

 

Avainsanat: An Die Ferne GeliebteArvo Pärtautio saariBachBeethovenBerioBerlioziBucknerChopinDebussyEsa-Pekka SalonenFantastinen sinfoniaHannu LintuJari SinkkonenLindbergMozartRavelSchubertSchumannSibeliusSinfoniaStravinskyVerdi

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info