• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Yksilön ja taiteen vapaus

Ristiriita (1)

Jukka Paaso kirjoittanut Jukka Paaso
8.4.2023
kategoriassa Yksilön ja taiteen vapaus
Lukuaika: 3 min

Filosofi Karl Marx tunnetaan työnteon ja omistamisen välisestä ristiriidasta. Hänen filosofiansa liittyy ihmisjoukkojen toimeentuloon ja organisoitumiseen. Suurinta kiinnostusta Marxin filosofia on herättänyt talouselämän tasolla.

Marx ei voinut tietää elinaikanaan sitä, että teollisen kapitalismin ja luonnon välille syntyy uusi syvä ristiriita muiden ristiriitojen joukkoon. Tuo ristiriita ilmenee selvimmin ilmastonmuutoksen kohdalla, sillä maapallon laajuisen kapitalismin ilmestyminen on ollut ilmakehälle ja luonnolle liian raskasta. Siksi luonto ja koko maapallon eläinkunta on kuolemassa.

Marx oli kirjoittanut myös runoja ja pohdiskellut elinaikanaan myös monia muita seikkoja kuin vain työnteon ja omistamisen välistä ristiriitaa. Esimerkiksi RIKOLLISTEN hyödyllisyyttä, koska murtojen ja rikottujen lukkojen jälkeen kehitetään parempia lukkoja.

Marx oli pohdiskellut myös esimerkiksi KÄYTTÖARVOA, jolloin teolliset yrittäjät tuottavat vain vähän aikaa kestäviä KENKIÄ saadakseen teollisella massatuotannolla enemmän RAHAA (kapitalistin suurin arvo on rahallinen arvo).

Pitkään kestävät kengät eivät kiinnosta yritttäjää yhtä paljon kuin nopeasti rikkoutuvat kengät, koska jälkimmäisistä saa enemmän rahaa. Mutta siitä aiheutuu suuria ongelmia yhteiskunnalle.

Esimerkiksi SOTA merkitsee ristiriitaa. Ristiriita ilmenee myös, jos jokin ryhmä saa laatia muille lakeja ja määräyksiä. Ristiriita sisältyy ihan kaikkiin seikkoihin ja ilmiöihin eikä ristiriidan seurauksista voi tietää koskaan ennalta mitään.

Ristiriita sisältyy kaikkeen. Esimerkiksi ihmisenä oleminen on aina ristiriitaista.

Ristiriidan filosofiassa hylätään usein puhe ristiriidasta – ”onko jokin seikka totta” –, koska ihminen ei voi tietää koskaan mikä on todellista. Ihminen ei voi tietää mitään menneestä ja tulevaisuudesta eikä siitä mikä johtaa esimerkiksi pelkästään hyvään, koska sellaista ei voi olla olemassa.

Kiinnostua ristiriidasta merkitsee kiinnostusta ainoaan ristiriidasta. Marxin mukaan esimerkiksi historia syntyy ristiriitojen pohjalta. Historiassa ilmenee kun yhteen suuntaan etenee ristiriita mitä vastaan tulee toinen ristiriidassa etenevä ilmiö tai seikka. Lopputulos on yhteisössä ”sovittu historia”, sillä varmaa historiatietoa ei voi olla olemassa.

*

Antiikissa filosofien suurin mielenkiinto kohdistui luontoon (ja samalla myös ihmiseen) sekä yhteiskunnallisesti käytettyyn järkeen (viisauteen yhteiskunnallisessa toiminnassa).

Viisauden vastakohtana pidetään tyhmyyttä. Ja esimerkiksi hyvyyden vastakohtana pidetään pahuutta.

Järki(viisaus) ja tyhmyys ovat ristiriidassa keskenään, samoin ristiriidassa on myös hyvä ja paha. Ihmislajin historia on kuitenkin tapahtunut ristiriitaisesti myös siten, että tyhmyyttä ja pahuutta on alettu pitämään joissakin tilanteissa myös viisautena ja hyvyytenä.

*

Mikään ei ala tyhjästä vaan ristiriitojen tilasta ja etenee ristiriidassa kohti toista ristiriitaa.

Ristiriita työläisen työsuorituksen ja omistajakapitalismin välillä ilmenee aineellisessa ja aineettomassa ”henkisessä” muodossa. Digi-ilmiö on kiihdyttänyt ja tehostanut ristiriitaa niin että se tapahtuu nykyisen totaalikapitalistisen digin aikana pakonopeutena valon nopeudella. Jos tämä saa jatkua vapaasti pitkään se johtaa ristiriitojen pysähtymiseen (sammumiseen) ja esimerkiksi työläisten häviämiseen yhteiskunnasta.

Ristiriidassa MINÄ (subjekti) voi olla heikon (esimerkiksi uskovaisuuden) tai vahvan tilan muodossa (esimerkiksi muinaisen Rooman jäsenyyden riistämisen kautta).

Kapitalisti tähtää vahvaan minään yksityisen RAHAN JA OMAISUUDEN jatkuvalla lisäämisellä.

TYÖLÄISTEN työtä kapitalisti tarvitsee TAVAROIDEN tuottamisessa saadakseen uusia rikkauksia. Siinä ristiriidassa ”ajan-atomit ovat voiton alkeita” (Marx).

Kun tarkastellaan työnteon käyttämistä yhtenä elementtinä kapitalistisen omistajan ylläpitämässä taloudellis-yhteiskunnallisessa järjestelmässä (voittoon tähtäävä kapitalistinen talous ja politiikka) siihen sisältyy päällimmäisenä ristiriitoja. Höyrykoneen ja valokaapelin välillä vallitsee päällimmäisenä ristiriitana työläisen hyväksikäyttö.

Kun PALKKATYÖN ARVOA tarkastellaan KÄYTTÖARVONA, VAIHTOARVONA ja LISÄARVONA, kaikissa tarkastellaan ristiriitaa.

Työ on jo sinänsä (itsessään) ristiriitainen käsite.

Avainsanat: Karl Marxkäyttöarvolisäarvopalkkatyövaihtoarvo

Uusimmat

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info