Satapäinen taiteilijajoukko on muuttanut Huoneiden kirja -suurteoksellaan tyhjillään olevan Kivipainon talon Turussa monitaiteiseksi elämykseksi, joka pulppuaa runoutta, teatteria, nukketeatteria, tanssia, musiikkia ja visuaalisia taiteita. Esitykseen astutaan sisään, se on immersiivinen ja jokaiselle kävijälle uniikki kokemus.
Huoneiden kirja pohjaa Saila Susiluodon samannimiseen runoteokseen. Tuulenpuhkomaan taloon rakentuvat kirjan 64 runoa eli huonetta mitä erilaisemmiksi teoksiksi. Kivipainon talossa nähdään esimerkiksi hevosen huone, takkahuone, luokkahuone illalla, romahtava huone, jossa on mekaaninen joutsen sekä tuulinen huone, jonka katossa on vene.
Perjantaina 13. elokuuta ensi-iltansa saavan suurteoksen kaltaista hanketta ei ole nähty ennen Turussa. Työryhmässä on mukana yli 130 vapaan kentän taiteilijaa. Teoksen ovat tuottaneet paikalliset toimijat teatterin, tanssin ja nukketeatterin aloilta.
”Tämä rakentaa jo teoksena talon. Susiluoto on kirjoittanut 64 runoa, jotka kaikki ovat huoneita talossa. Kirja alkaa sanoilla ’tyttö kävelee tuulenpuhkomaan taloon’ ja silloin kun olen lukenut tämän ensimmäisiä kertoja, niin tämä oli todella upottava eli immersiivinen kokemus jo luettuna”, teoksen taiteellinen johtaja Alma Rajala kertoo.
”Nämä runot ovat ikään kuin kokonaisia pienten maailmojen otsikoita. Juuri se kävelyn ja löytämisen fiilis, minkä tämä kirja jo välittää, tuntui niin paljon mielikuvitusta kiehtovalta, että tämä on pakko tehdä myös oikeasti tavallaan todelliseen maailmaan. Mutta kysymys ei olekaan aivan niin yksinkertainen, että nämä huoneet vain rakennettaisiin, koska nämä runot rakentavat jo huoneita, mutta ne rakentavat myös sellaisia ulottuvuuksia, jotka eivät ole meidän maailmamme ulottuvuuksia, vaan totta kai runon assosiaatioiden avaruuksia”, Rajala pohtii.
”Ihmeellinen energialataus alkaa olla käsillä. Huoneiden kirja on odottanut hetkeään kauan, varsinkin sitä keskeisintä teoksen osaa, kulkijaa, joka teoksen kokee kaikin aistein. Sattumat ja yhteenpunoutumat, henkilökohtaiset merkitykset, kaikki se tekee teoksesta uuden ja erilaisen kaikille, kaikissa hetkissä.”
Äänet keskeisessä roolissa
Säveltäjä, laulaja-lauluntekijä Laura Naukkarinen eli Lau Nau on ollut hankkeessa mukana alusta lähtien koordinoiden sen äänimaisemaa ja musiikkia. Vuodesta 2019 on kuljettu pitkä taiteellinen matka.
”En osaa sanoa, millainen oma näkemykseni silloin alussa oli verrattuna tähän jonka nyt näemme, mutta tuntuu että on tultu kyllä pitkä matka. Koko ajan on konkretisoitunut enemmän mitä teos voi olla, koska tämähän on tosi megalomaaninen teos, ja sitä oli vaikeaa alussa edes käsittää, miten kaikki saadaan toimimaan yhdessä. Alkuidea tuntui aluksi aika abstraktiltakin ajatukselta, ja tämä on ollut hirveän tilalähtöinen teos”, Naukkarinen kertoo.
”Tässä teoksessa on äänisuunnittelun rooli laajennettu niin isoksi, että olemme työryhmän kanssa miettineet myös, että jos johonkin huoneeseen esimerkiksi laittaa jotain erikoista materiaalia lattialle – vaikka ruohomaton tai multaa tai lasinsirpaleita –, niin se heti muuttaa sen huoneen akustiikkaa. Eli äänisuunnittelu on niinkin perusasioissa kiinni: jotain fyysistä olosuhdetta muuttamalla muutetaan huoneen akustiikkaa, mikä on osa sitä äänisuunnittelua.”
Naukkarisen tekemiä ääniä kuullaan noin kymmenessä huoneessa. Hänen tekemiään äänisuunnitteluita yhdistävät muutamat elementit: hän on käyttänyt niissä kenttänauhoituksia eli nauhoituksia erilaisista ääniympäristöistä, jolloin tuodaan jonkinlainen ympäristö sisään aivan toisenlaiseen ääniympäristöön. Naukkarinen on käyttänyt myös jonkin verran analogisyntetisaattoreilla tehtyjä ääniä elektronisen musiikin suuntaan ja lauluääntäkin. Monessa huoneessa myös ääneen lausuttu runo saattaa olla yksi elementti. Tanjalotta Räikkä on teoksen ääni silloin kun runoja on lausuttu.
Janina Andersson: ”Tämä on hyvä uni”
Turku juhlistaa tänä vuonna kulttuuripääkaupunkivuoden kymmenvuotisjuhlavuotta. Huoneiden kirja on osa juhlavuoden ohjelmaa. Yhteistyökumppanina teoksessa onkin Turun kaupunki.
”Omien ajatusten tuulettaminen ja uusien ajatusreittien löytäminen voi saada kimmokkeen juuri tällaisista taidekokemuksista, kun vaan antaa itsensä vietäväksi. Avataan siis ovia rohkeasti yhdessä uuteen”, Turun kaupungin kulttuurilautakunnan puheenjohtaja Janina Andersson kehottaa.
”Tämä on vähän kuin usvaisessa unessa kävelyä. Tämä ei todellakaan ole mikään painajainen vaan tämä on hyvä uni, ja unet ja huoneet ja nämä kaikki nähty ovat sellaisia terapeuttisia juttuja, niissä mennään meidän kaikkien sielun maisemiin. Tämä on juuri sellainen toivoa antava, tähän korona-aikaan sopiva, mielikuvia ja tunteita herättävä kokonaisuus. Nyt kun ihmisillä ei ole mielihaluja matkustamiseen kuten ennen, se että Turku tarjoaa niin monipuolisia ja niin mahtavia kokemuksia, on ihan mieletöntä, koska meidän maailmankuvamme muuttuu ja meidän pitää mennä eteenpäin vähän sisään itseen hakeaksemme elämyksiä eikä hakea niitä jostain kaukaa”, Andersson pohtii.
”Vaikka moni meistä on sellainen, että hän pitää juuri vaikka runoista tai hän pitää kuvataiteesta tai tanssista tai teatterista, tässä teoksessa hän joutuu kohtaamaan nämä kaikki ja saa uutta rakkautta elämäänsä! Yhteistyö yli rajojen on myös kulttuurilautakunnan tavoitteita; yksi meidän suurista tavoitteista oli, että olisi yhteistyötä yli taidelajien, että syntyisi juuri tällaisia!”
Kuin luotu korona-aikaan
Huoneiden kirjan näytökset siirtyivät alun perin vuodella eteenpäin koronapandemian vuoksi. Teos toteutetaan viranomaissuositusten mukaisesti ja terveysturvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Teoksen luonne mahdollistaa turvallisen toteutuksen, sillä yleisö ei ole kokoontuneena yhteen, vaan jokainen kulkija kokee talon itsekseen. Teos levittäytyy noin 2 500 neliömetrin alueelle, jonka lisäksi Kivipainon pihapiiri on teoksen käytössä.
”Meidän onni on toisaalta se, että vaikka tätä on suunniteltu nyt kolmisen vuotta, niin jo alusta saakka meillä on ollut mielessä tälle tietynlainen teatteriesitykseksi poikkeuksellinen rakenne, että katsoja – meillä kulkija – todellakin kulkee talossa itsekseen, yksikseen. Kulkijat tulevat 20 hengen pienissä erissä ja hajaantuvat neljälle eri sisäänkäynnille, eri portaikkoihin, eri huoneisiin, eri aikoina. Eli tämä on kuin luotu tähän nykyiseen terveystilanteeseen, mutta se oli myös taiteellinen visiomme alun alkaenkin”, Alma Rajala painottaa.
Huoneiden kirja. Ensi-ilta 13.8., sisäänkäynti Ursininkatu 6, Turku, muut esitykset: 14.–29.8.2021 Lisätiedot ja tarkemmat esityspäivät: www.huoneidenkirja.fi
Teoksen tuottavat TEHDAS Teatteri, Aurinkobaletti ja Aura of Puppets. Ydintyöryhmä: Alma Rajala, taiteellinen johtaja; Johanna Latvala, skenografia ja visuaalisuus; Jarkko Forsman, valot; Laura Naukkarinen, ääni; Riikka Mäntymaa, pukusuunnittelu; Venla Luoma, kokemuksellisuus ja yleisön kuljetus; Lee Lahikainen, liike; Maria Laitila, yleisötyö; Maiju Tainio, hovimestareiden koordinointi; Irene Lehtonen, valoassistentti; Jesper Dolgov, valokuvaus; Jenni Sormunen, graafinen suunnittelu; Jussi Virkkumaa, videokuvaus; Pia Puustelli, viestintä ja markkinointi; Sara Koiranen, tuotanto ja Sinimaria Tomperi, johdon assistentti; Urmas Poolamets, Aurinkobaletin huoneet.