Galleria Stoassa on esillä nuoren perulaistaiteilijan Jorge Miayguin maalauksia ja installaatio. Taidokkaasti toteutetuissa, värikkäissä öljymaalauksissa japanilaishenkinen poptaide yhdistyy katolisen uskonnon symboliikkaan, perulaiseen kansantaiteeseen ja paikoitellen jopa fotorealistiseen maalaukseen. Elokuvista ja sarjakuvista tutut hahmot kuvittavat poliittisia iskulauseita. Ensi silmäyksellä leikkisät ja helposti lähestyttävät maalaukset haastavat kuitenkin katsojansa pohtimaan vaikeita aiheita.
Taiteilija on poliittinen aktivisti, joka käsittelee töissään ihmisoikeuskysymyksiä ja Perun väkivaltaista lähihistoriaa. Useassa teoksessa on elokuvasta V niin kuin verikosto tuttu naamio, jota ovat käyttäneet useat aktivistiryhmittymät, kuten Arabikevään ja Venäjän mielenosoittajat sekä Anonymous-hakkeriverkosto.
Kotimaassaan Perussa Miyagui on kiistelty taiteilija, jonka töitä on myös sensuroitu. Näyttelyssä esillä oleva Telefonica-maalaus on kommentti samannimisen puhelinyhtiön tekemiin laittomiin joukkoirtisanomisiin. Maalaukseen on liimattu ammattiyhdistysliikkeen lentolehtisiä ja siinä on teksti ”Ilman taisteluja ei ole voittoja”. Jo finaaliin valitun teoksen sulkeminen pois maan merkittävimmästä taidekilpailusta aiheutti Perussa kulttuuriskandaalin.
Vallan väärinkäytön pohdintaa
Gallerian yläkerrassa on esillä installaatio Unohtamisen vastainen kimono, jossa oranssiin kimonoon on kiinnitetty ihmisoikeusrikollisten kuvia. Heidän joukossaan ovat 1990-luvulla Perun presidenttinä toiminut Alberto Fujimori ja hänen turvallisuuspäällikkönsä Vladimiro Montesinos, jotka ovat vastuussa lukuisista murhista ja katoamisista. Installaation muut osat muodostuvat kadonneiden ja tapettujen kuvista ja niiden joukkoon asetetusta peilistä, jossa teoksen katsoja voi nähdä oman kuvansa. Teos haastaa pohtimaan vallan väärinkäyttöä ja olosuhteita, jotka mahdollistavat sen. Miyagui tuntuu sanovan, että kenestä tahansa voi tietyissä olosuhteissa tulla ihmisoikeusrikoksen uhri. Se voin olla minä. Tai sinä. Teoksen poistaminen näyttelystä Perussa herätti vilkasta keskustelua poliittisesta sensuurista.
Näyttelyn ymmärtämistä helpottaa lyhyt selitysteksti kustakin teoksesta. Tekstit avaavat teosten yksityiskohtia ja teemoja myös niille katsojille, jotka eivät tunne Perun historiaa ja poliittisia olosuhteita. Monet töissä käsiteltävät teemat ovat kuitenkin luonteeltaan universaaleja, kuten globalisaatio, eriarvoistuminen ja prekarisoituminen. Ajatuksia herättävä näyttely on osa Kiasman järjestämää urbaanin taiteen festivaalia URBia.
Jorge Miyaguin näyttely Vaaran vyöhyke 4.8. asti Kulttuurikeskus Stoassa, Turunlinnantie 1, Itäkeskus.
Jorge Miyaguin haastattelu seuraavassa Kulttuurivihkoissa (4-5/2012, ilmestyy lokakuussa).