• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Jutut Uutiset

Spektaakkeli tulee naamalle

Juhana Pettersson kirjoittanut Juhana Pettersson
28.2.2011
kategoriassa Uutiset
Lukuaika: 2 min
Spektaakkeli tulee naamalle

 

Kulttuurivihkot 1/2011

Spider-Man syöksyy lavalta yleisön päiden yli ja singahtaa ensimmäiselle parvelle. Green Goblinin maaninen nauru kaikuu ympäri salia samalla kun katala pahis seuraa perässä, liidellen ympäriinsä kuuden eri suuntiin vedetyn vaijerin kannattelemana.

Pian Spider-Man hyökkää takaisin, ja alkaa nujuttaa vihollistaan. Joudun kääntymään tuolissani ja kurottamaan katseeni ylöspäin nähdäkseni, mitä tapahtuu. Pahis lyö Spider-Mania, joka putoaa keskuuteemme, keskelle katsomoa, vain loikatakseen jälleen ilmaan, kauas kohti jotain toista teatteritilan osaa.

New Yorkin Broadwayn Foxwoods Theatressa pyörii tällä hetkellä ennakkonäytöksiä maailman kalleimmaksi musikaaliksi tituleeratusta, toistaiseksi 65 miljoonaa dollaria maksaneesta supersankarispektaakkelista Spider-Man: Turn Off the Dark. Kaikki 65 miljoonaa on käytetty siihen, että esitys tulisi katsojan naamalle niin kokonaisvaltaisesti kuin mahdollista.

Nykyään ei riitä, että esitys on näyttämöllä ja katsoja katsomossa. Myös esityksen täytyy olla katsomossa.

Samoihin aikoihin, kun näin Spider-Man-musikaalin, kävin katsomassa 3D-näytöksen elokuvasta Tron: Legacy. 3D-elokuvan lupaus on, että spektaakkeli hyökyy kaikkine räjähdyksineen ja scifi-pimuineen niin lähelle katsojaa kuin mahdollista. Etäisyys valkokankaan ja yleisön välillä kurotaan umpeen.

Tron: Legacyn alussa ollaan ihmisten maailmassa. Se on esitetty kaksiuloitteisena, latteana ja arkisena. 3D käynnistyy vasta, kun sankari imeytyy tietokoneen sisuksista löytyvään virtuaalimaailmaan. Näyttävä lumemaailma on kolmiuloitteinen, koska vasta sieltä löytyy niitä ihmenäkyjä, joiden vuoksi katsoja on ylipäätään saapunut elokuvateatteriin.

Osallistuvassa teatterissa ja larpeissa ero yleisön ja teoksen välillä on tietenkin kokonaan poistettu. Spider-Man-musikaalissa ja Tron: Legacyssa ei kuitenkaan ole kyse siitä. Yleisöä ei haluta mukaan esitykseen, vaan olennaista on tehdä passiivisesti vastaanotetusta spektaakkelista mahdollisimman todellinen. Näiden teosten katsoja ei halua olla mukana. Hän haluaa olla niin lähellä kuin mahdollista, mutta silti turvassa.

Toistaiseksi teatteri hakkaa elokuvan. Maailman hienoinkaan tietokoneanimaatioräjähdys ei kykene kilpailemaan sen kanssa, että Spider-Man syöksyy ihan oikeasti keskelle katsomoa. Elokuva tarjoaa valoa ja ääntä, mutta musikaalissa esiintyjän läsnäolo on käsinkosketeltavaa todellisuutta.

Kun Spider-Man on ihmisten joukossa, lähimmät yrittävät kurottautua koskettamaan häntä, kenties tarkistaakseen, onko hän oikeasti siinä.

Teatterispektaakkelin ilmiömäisen voittokulun ainoana esteenä on se, että Helsingin Kapunginteatterissa tuskin nähdään 65 miljoonan dollarin tuotantoja ihan lähiaikoina, pienemmistä paikkakunnista puhumattakaan. Kustannusmalliltaan mielekkäämpi 3D-elokuva taitaa sittenkin viedä esityksen keskelle ne meistä, jotka käyvät New Yorkissa korkeintaan turisteina.

 

Musikaali: Spider-Man: Turn Off the Dark. Ohjaaja: Julie Taymor. Musiikki: Bono & The Edge. Foxwoods Theatre, New York. Ensi-ilta: varma päivä ei tiedossa.

Avainsanat: 3D-elokuvaBroadwayFoxwoods TheatreGreen GoblinHelsingin kaupunginteatteriSpider-ManTrion: Legacy

Uusimmat

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info