• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Mielipide Pääkirjoitus

Työväen puolella ja ajan hermolla

Elias Krohn kirjoittanut Elias Krohn
11.5.2013
kategoriassa Pääkirjoitus
Lukuaika: 3 min
Työväen puolella ja ajan hermolla

»Liiton laajalevikkinen ja vaikutusvaltainen julkaisu, Kulttuurivihkot, jatkaa maamme työväen kulttuurilehtien perinnettä.» Liitto oli Kulttuurityöntekijäin Liitto, ja lainaus on sen taidepoliittisesta ohjelmasta »Taide kuuluu kansalle» (1975).

Kulttuurivihkojen ensimmäinen numero ilmestyi 40 vuotta sitten, 1973. Se keskittyi liiton julkilausumiin sekä työväenkulttuuria käsitteleviin puheenvuoroihin. Sittemmin lehti kehittyi aiheiltaan ja käsittelytavoiltaan monipuolisemmaksi. Suomalainen ja kansainvälinen edistyksellinen kulttuuri olivat laajasti esillä. Haastateltavina oli sellaisiakin merkkihenkilöitä kuin kirjailijat Paavo Haavikko ja Veijo Meri, jälkimmäinen jonkin kerran myös kirjoittajana. Lehdessä julkaistiin runsaasti kaunokirjallisuutta ja kuvataidetta.

Tärkeä periaate oli sivistyneistön ja kansan yhteys, jopa ykseys: lehti lähestyi muitakin työtätekeviä kuin kulttuurityöläisiä, ja siinä julkaistiin esimerkiksi työpaikkareportaaseja. »Laajalevikkisyys ja vaikutusvaltaisuus» ei ollut vain asianomaisten oman hännän nostoa: painos nousi muutamassa vuodessa 10 000:een, ja lehdestä tuli maamme keskeinen vasemmistolainen kulttuurilehti.

Liiton ja lehden aatepohjana oli tuolloin marxismi-leninismi, ja yhtenä tehtävänä Kulttuurivihkojen ensimmäisen numeron mukaan oli esitellä »Neuvostoliiton ja muiden sosialististen maiden kansalliskulttuurien piirteitä». Tunnetuista syistä tätä tehtävää ei Kulttuurivihkoilla enää ole, ja marxismi-leninismikin ainakin Neuvostoliiton virallisena oppina kuuluu nyt vain historiankirjoituksen piiriin. (Marxin ja Leninin omat teoriat ovat asia erikseen.)

Alkuaikojen Kulttuurivihkot ja »Taide kuuluu kansalle» -ohjelma ovat silti tänäkin päivänä osittain ajankohtaista luettavaa. Esimerkiksi ohjelmassa esitettävä massakulttuurin ja -viihteen kritiikki olisi voinut melkein yhtä hyvin olla viime Kulttuurivihkojen elitismi-teemapaketista:

»Erityisen valheellisia ovat porvariston ideologien väitteet että massakulttuurin ala-arvoisuus johtuu vain kansanjoukkojen henkisestä köyhyydestä ja että vain valittu vähemmistö, henkinen eliitti voi omaksua korkeatasoisen taiteen. Porvariston mainosmiehet kätkevät sen totuuden että ihmisen henkinen kurjistuminen ja vieraantuminen taiteesta on vain kapitalistiselle yhteiskunnalle ominainen ilmiö.»

Silloista Suomen kommunistista puoluetta ja sen vähemmistösiipeä lähellä ollut Kulttuurityöntekijäin Liitto lopetti toimintansa 1990-luvun alussa, mutta tarve vasemmistolaiselle yleiskulttuurilehdelle ei suinkaan hävinnyt ja Kulttuurivihkot jatkoi uusin voimin, nyt riippumattomana julkaisuna.

Nykyään ohjaksissa on jo lehden historian kolmas sukupolvi. Allekirjoittanut, kuten valtaosa lehden nykyisistä tekijöistä, ei ollut Kulttuurivihkojen alkuaikoina vielä syntynytkään. Meidän tehtävänämme on ollut viedä Kulttuurivihkoja entistä vahvemmin myös internetmaailmaan. Siellä erityinen painopisteemme ovat videotallenteet ja suorat studio-ohjelmat.

30-vuotisjuhlanumerossa (4–5/2002), jota olin jo mukana tekemässä, teemoina olivat 1970-luku ja Kulttuurivihkojen historia. Tässä 40-vuotisjuhlanumerossa keskitymme nykypäivän kulttuurityöhön, sen tekijöihin ja sen tekemisen yhteiskunnallisiin ehtoihin.

Kapitalismi ja kilpailuyhteiskunta reaalielämästä irtaantuneine finanssisektoreineen ja talouskuplineen ovat pidäkkeettömämpiä kuin Kulttuurivihkojen alkuaikoina, eivätkä sotilaallisen imperialisminkaan kauhut ole hellittäneet, pikemminkin päinvastoin. Humanistinen, vasemmistolainen sivistyneistö tarvitsee ilmaisukanavaansa. Siksi jaksamme puurtaa, vaikka se melkoista penninvenytystä vaatiikin. Lehdessä on esimerkiksi edelleen käytössä sama tilaajarekisteri kuin vuonna 1999, ja ohjelmalisenssi on tuon vuosikymmenen alusta. Kulttuurivihkot onkin puitteitaan suurempi instituutio, joka elää ennen kaikkea tekijöidensä ja lukijoidensa mielissä.

P.S. Tapaamisiin 40-vuotisjuhlissa 17.5.!

 

Aiheesta muualla Kulttuurivihkoissa:

30-vuotisjuhlanumero

Studio e -ohjelma Kulttuurivihkojen historiasta vuodelta 2008

40-vuotisjuhlanumeron sisällys

 

 

Avainsanat: finanssisektoriimperialismikilpailuyhteiskuntaKulttuurityöntekijäin LiittokulttuurivihkotLeninMarxmarxismi-leninismiPaavo HaavikkosivistyneistötilaajarekisteriVeijo Meri

Uusimmat

Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025
Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

Uusi Nootti-museo tuntee idänsuhteiden koko kirjon

7.5.2025
Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

Jyväskylän Kevät: Onko Suomessa Ateenaa?

6.5.2025
Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

Vuokralle tarjotaan: työpiste Helsingin Suvilahdessa Kulttuurivihkojen toimitilassa

6.5.2025

Rauhanmanifesti raikaa ikkunoista Eurooppa-päivänä 9.5.

2.5.2025
Kulttuurivihkojen keväässä runsas runousanti

Jyväskylän Kevät: Keskustelu kirjan Henki ja elämä pohjalta

29.4.2025

Valikoiva rasismi: suomalainen ryssäviha ja Ukrainan sota

22.4.2025
Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

Jyväskylän Kevät: Naisnäkökulma eettisyyteen

17.4.2025
Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

Uusi elokuva kertoo Etyk-prosessista: ”Diplomaattiset prosessit voivat saada aikaan positiivisen ja kestävän muutoksen”

16.4.2025
Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

Kulttuurivihkojen kunta- ja aluevaalistudio

14.4.2025

Sote-palvelujen karsiminen on poliittinen valinta – vaihtoehtoja on!

13.4.2025
Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

Kulttuurivihkot valvoo vaali-iltana

10.4.2025
Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

Kulttuurivaalit! – Helsingin kuntavaalipaneeli

10.4.2025
Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

Kolme ystävää – Tarinankerronnan ilot ja surut

10.4.2025
Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

Tampere Film Festival on Suomen kansainvälisin elokuvatapahtuma

5.4.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info