Turun kulttuuripääkaupunkivuonna 2011 taide ja kulttuuri pantiin puoluepoliittisilla päätöksillä palvelemaan paikallista turuntautista valtaa. Nuoret anarkistit ovat kuitenkin vetäneert Turussa omaa linjaa järjestämällä vaihtoehtofestivaalin H2Ö (kts. Juhani Paason alulle panema ja musiikkiystävinsä kanssa ylläpitämä Muusikoiden.net -wikipedia-artikkelia ja –sivustoa).
Kuntalain ja lakisääteisen kulttuuritoimen kaikille avoimen tehtävänjaon vastaisesti kulttuuripääkaupunkiprojekti luovutettiin valituille valtapelureille sekä suljetulle säätiölle monopoliksi. Imagonkohotus päättyi kuitenkin krapulaan. Säätiön ja valtion välinen rahanjakoriita jatkuu jo kolmatta vuotta.
Kulttuuriin liittyviä tautisia valtapeljä on alettu harjoittamaan viimeksi joka puolella Suomea. Kun kirjoitin vuonna 1991 Uusin Turun tauti -nimisen omakustanteen, en arvannut, että joutuisin näkemään myöhemmin koko ”Suomen taudin”, totaalikapitalismista puhumattakaan (ks. Jean Peyrelevaden teos Totaalikapitalismi (2009), suomentanut vaihtoehtomuusikko Juuso Paaso, hän on muusikkopoikani muusikoiden.net -synnyttäjän Juhani Paason serkku).
Turun kaupunginjohtajan Juhani Lepän valtapeleihin liittyivät myös tauluskandaalit. Etelä-Pohjanmaan keskusmoottori, 1960 perustettu untuvikko härmänmaa-palmuhenkinen Seinäjoki on hiihtämässsä ”maan tautista tapaa” koskevissa asioissakin jälkijunassa. Toivottavasti ei tule kolaria.
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin johto halusi perua äskettäin taiteilija Soile Yli-Mäyryltä Seinäjoen keskussairaalaan tilaamansa taulun (Ilkka 24.10.14). Taitelijan mielestä hänestä on tehty törkeasti politiikan pelinappula.
Seinäjokilainen, Turun kaupunginjohtajanakin jonkin aikaa toiminut Mikko Pukkinen, Ilkka Kanervan ja Paula Koivuniemen hyvä ystävä, on ollut yhtenä nappulana tässä Seinäjoen taudissa.
Seinäjoella ilmestyvän maakuntalehti Ilkan mukaan kansan ryöpytys lehden verkkokyselyssä kaatoi mainitun taluluprojektin. Pääkirjoittajan mukaan (Ilkka 24.10.) sairaalan johto salasi kokouksen lopussa asiassa tehdyn päätöksen. Näin ”taulutauti” toimii aina.
Eteläpohjalainen kuvantekijä Yli-Mäyry haluaisi synnyttää sairaalaan ”vauvan”, henkilökuvan mikä toimisi itsenäisenä teoksena. Hän ei halunnut tehdä sairaalan yläaulaan valtiopäiväneuvos Jukka Vihriälästä perinteistä muotokuvaa eli näköiskuvaa. Millainen ”näköispersoona” Vihriälästä olisi tullut? Ilta-Sanomien (29.10) ja Ilkan (30.10.) uutisten mukaan teos viitaisi ”uhriin”. Siis puolue on laskemassa teoksessa ihmisen päätä pölkylle.
Riidan osapuolina ovat toimineet piirin johtaja ja hallitus, taiteilija, kansalaismielipide (750 taulukommenttia) ja puolueiden salailuhenki. Puoluerahoituksena käytetyistä talukukaupoista pari vuotta sitten tuomion saanut Jukka Vihriälä on pysynyt visusti piilossa.
Kiistan taustalla on se, että Keskustan kannatus äskettäin ohitti Kokoomuksen (gallup, HS 22.10. sekä Yle ja Iltalehti) ja keskustalaisten innostus nostaa puheenjohtajansa Juha Sipilä maan uudeksi pääministeriksi.
Tautinen valtapelikulttuuri kirvelee nykyisin koko Etelä-Pohjanmaata. Nuijasodan ja sisällissodan 1918 rintamalinja ei laskeutunut valkoisesta Vaasasta ja sitä pohjoisempaa etelään sattumalta samaan länsi-itä suntaiseen linjaan. Paksulompakkoisen oululaisprotestantin Juha Sipilän sielujenkalasteluvyöryminen alas kohti cityetelää täydentää ilmiön.
Ilkan päätoimittaja ei ole halunnut kertoa lukijoille mitään vuosi sitten kirjoittamastani Etelä-Pohjanmaan kuva -kirjasarjasta (historia ja nykyaika). Kirjoitin vähää ennen tämänhetkistä tauluskandaalia sanomalehtiin Etelä-Pohjanmaan taudista (Ilkka 12.10. ) ja Kauhavan taudista (Lappajärvellä Ilmestyvässä Järviseudun Sanomissa 15.10.).
Olen kirjoittanut myös omakustanteen Kauhavan klikki ja tauti (Seinäjoki 2014, ISBN 978-952-6675-29-9) sekä julkaisusarjan Etelä-Pohjanmaan kuva, mutta Ilkan päätoimittaja ei halua kertoa niistä lukijoilleen. Satuttaako joku asia vai kirveleekö Ilkankin kepuvalta?
1500-luvun nuijasota, Härmän häjyjen historia (aluksi Lapuan Härmä, myöhemmin Härmä-Kauhava), Suomen sisällisota 1918 ja talonpoika Kosolan Lapuanliike ovat olleet yhtä ja samaa eteläpohjalaisten talonpoikien taistelua itsellisen elämän puolesta kaikkia viholliskuvia vastaan. Lapuan Simpsiöntauti hävittää parhaillaan muinaismuistoja.
Esimerkiksi sanaa ”kommunisti” ei saa lausahtaa maakunnassa ääneen. Valkoinen talonpoika ja Maalaisliitto ovat jyränneet lakeuksilla kaiken toisinajattelun armotta alleen. Turvetta nostetaan mistä huvittaa ja tuulivoimaloita pamautetaan villisti sinne tänne. Kauhavan lukiossa on esitetty pitkään jääkäriteatteria manitsematta punaisista yhtään sanaa. Modernin torjuminen jatkuu merenpohjamaakunnassa täysillä nytkin 2014.
Vuonna 2008 Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Timo Kallin suusta paljastuneen vaalirahoituslain rikkomisen ja tapausta seuranneiden skandaalien ruumiiksi tulivat kepulaiset kuten Lappajärven itäsivustan vimpeliläinen Jukka Vihriälä (RAY, hallituksen puheenjohtaja), Anna Tapio, Martti Huhtamäki, joensuulainen Markku Kauppinen (Kevan toimitusjohtaja, Nova Groupin luottomies), Ylen päällikkötoimittaja Olli Ainola ja viihdetanssiohjelmasta tunnettu ”tankomaisen jäykkä” alunperin turkulainen Nuorisösäätiöpeluri Antti Kaikkonen.
Vastaavan tyyppiset likaiset ”rakenteelliset lautakasakorruptiot” tunnetaan ”Suomen tautina”. Siinä on kyse kulttuurisesta ilmiöstä myytteineen ja kuvastoineen.
Vaikka Ranskan suuren vallankumouksen onnistui eliminoida itse Ludvig, valistusaate synnytti giljotiinilla koko joukon moderneja Ludvigeja. Tänä päivänäkin luvataan voittaa kaikki sodat, jopa ilmastonmuutoskin vuoteen 2050 mennessä, mutta taaskin tässä on kyse pelkästä kauniista lupauksesta.
Suomen tuleva pääministeri, Oulun seudun lestadiolaisten liikemiesten valtaan nostama, paksulla lompakollaan Keskustan hämäräperäiset taulukaupat tarpettomaksi tehnyt, puolueen velat maksanut ja koko Keskustan toimistokseen ostanut miljonääri ja arvopaperimies Juha Sipilä haluaa pitää ovet auki Suomen Nato-jäsenyydelle ja karsia Suomesta kymmeniätuhansia virkamiehiä tarpeettomina, oikeuslaitoksen työntekijät mukaan lukien.
Veikkaan, että nyt käynnistyneen valtapelin kariutumisen jälkeen Keskustaa ei tule näkymään vallankäytön johdossa kolmeenkymmeneen vuoteen. Hyvästi samalla Harri Holkerin hallituksesta vuonna 1987 alkanut kokoomuslainen valtapeli. Ukrainassa parhaillaan kypsyvä uusin rauta opettaa ja viitoittaa ihmiskunnan kehitykselle uutta suuntaa.
Taidetta ei saa uhrata vallan alttarille. Taiteen tehtävä on uudistaa maailmaa ja tehdä anarkistisesti vallankumouksia kaiken hyvän puolesta. Taiteen tehtävä on kaivaa esiin paljastuksia ja tehdä näkyväksi vallan tautiset pelit, ei puolustaa ennalta rasvattuja valtapelureita. Taiteen tehtävä on ilmiantaa koko ympäristökriisi (otsoniaukko, ilmakehän saastuminen) ja kesyttää koko moderni yhteiskuntakone.
Taide ja ajattelu on nyt valtaa, ei rationaalis-tieteellinen tieto eikä institutionaalinen filosofia. Wittgensteinnista lähtien ajattelijat ovat luopuneet kartesiolaisesta järjen vallasta.
”Tieto on valtaa” -malli politiikan työkaluna on tullut tiensä päähän. Turha aukoa tietovaltaa.
Citykulttuuriin vihamielisesti suhtautuvat keskustalaiset landevaltapelurit näyttävät ensi keväästä lähtien suuntaa kohti suomalais-kansallisten puoluevaltapelien loppua. Kun politiikkaa kansainvälistetään, siinä ei saa ilmetä nurkkakuntaista taudin merkkiä. Nyt vallan taiteilulle tulee loppu.
Jukka Paaso
Turun yleissunnitteluarkkitehti 1987-2010 (eläkkeellä)
Kauhava