Alussa näyttämöllä on neljä hahmoa. Takaseinälle on heijastettu sanomalehden sivu. Jutut käsittelevät todellisia tapahtumia, mutta niitä on muokattu esityksen tarpeisiin. Aiheet vaihtelevat pääoman liikkeistä ja pedofiliasta Kim Kardashianin onnenhehkutukseen. Esityksen äänimaailma koostuu svengaavasta musiikista, jota voisi kuulla jossain urbaanissa kahvilassa. Meidät tuodaan nykytodellisuuden globaaliin sykkeeseen, joka on piinaavan kepeää ja ulkonäköpainotteista ja samalla täynnä vääryyksin kyllästettyä ahneutta, epätasa-arvoa, epätoivoa; ja toivoa.

Espanjalaisen Agrupación Señor Serrano -teatteriryhmän multimediaperformanssi vie katsojat vuoteen 2014. Juuri tuolloin viimeisin Eurooppaan suuntautunut ”maahanmuuttoaalto” alkoi hyökyä.

Birdie lennättää katsojan Melillan kaupunkiin, joka sijaitsee (todellisuudessakin) Pohjois-Afrikassa Marokon rannikolla, mutta kuuluu silti Espanjalle. Kaupunkia ympäröi 20 kilometriä pitkä raja-aita, joka on rakennettu estämään laitonta maahanmuuttoa. Vielä tarkemmin: Birdie vie katsojan Melillan golfkentälle. Pelkkä miljöövalinta nostaa esiin globaalin kuilun hyvä- ja huono-osaisten välillä.

Agrupación Señor Serrano -ryhmän esitys pursuilee eri tasoja. Näyttelijöitä ei lavalla varsinaisesti ole lainkaan. Esitys koostuu muun muassa kertojan äänestä, lavalla toimivista ja käyskentelevistä hahmoista, live-videosta, tuhansista pienoismalleista, katkelmista Hitchcockin Linnut-elokuvasta, vaihtelevasta äänimaailmasta ja valoista. 

Ryhmän mukaan kertojaksi ei tietoisesti ole valittu ketään todellista maahanmuuttajaa eikä videoprojisoinneissa tai kuvissa näytetä todellisia henkilöitä. Niiden käyttö olisi ryhmäläisten mielestä lähennellyt pornografiaa. 

Välillä esityksen insinöörimäinen näpräys tekniikan ja miniatyyriyksityiskohtien kanssa käy puuduttavaksi, pääosin se on kuitenkin kekseliästä, viihdyttävää ja jopa herkkää. Esitys antoi polttoainetta ajatusprosesseihin, jotka käynnistyivät Suomeenkin jossain määrin yltäneen pakolaiskriisin seurauksena. Toki esityksestä sai näkökulmia myös Turun väkivallantekojen käsittelyyn. Esiintyjät haluavat kuitenkin alleviivata, että maahanmuutto tai pakolaisuus ja terroristiteot eivät oikeastaan liity toisiinsa lainkaan, vaikka yhtymäkohtiakin voidaan toki löytää.  

Vaikka esityksessä liikutaan vakavien aiheiden ympärillä, myös hienovaraista huumoria Birdiestä löytyy. Maahanmuuttajat esimerkiksi vertaantuvat lintusiin, joiden saapumisen loppumista odotellaan tai ihmetellään, eikö niiden tulo lakkaa koskaan. Ilman huumoria teoksen luojat olisivat kokeneet, että esityksestä tulee liian osoitteleva.

Ryhmän tapana on työstää esityksiään pitkään, yleensä parisen vuotta. Prosessiin kuuluu ensin aiheeseen perehtyminen ja lyhyen käsikirjoituksen muokkaaminen. Kahden tai kolmen residenssityöpajan ja yleisöpalautteen kautta esitys vähitellen syntyy. Välissä palataan kotipesään, perehdytään aiheeseen ja kirjoitetaan lisää. Tämä työskentely tuntuu toimivalta. Birdie on vaikuttava ja kiinteä taiteellinen kokonaisuus, joka puhuu oivaltavin metaforin todellisuudestamme.

Esityksen lopussa valtava tuulikone lennättää katsojat ihmeellisesti suoraan Afrikan myrskyävälle rannikolle. Yleisön hiukset ja vaatteet lepattavat. Suolan pystyi melkein aistimaan iholla. Yksinkertaisen efektin käyttö on vaikuttavaa.

Mitä yleisölle jäi käteen Birdiestä? Eräs katsoja kommentoi, että olisi sama kysyä aivan äskettäin vodkapullon juoneelta, miltä tuntuu olla humalassa. Kommentin oli kai tarkoitus kertoa, että monikerroksinen esitys antoi paljon pureskeltavaa.

Agrupación Señor Serrano: Birdie (Espanja). Esitykset Korjaamolla 21.08.2017 – 23.08.2017. Luojat: Àlex Serrano, Pau Palacios & Ferran Dordal. Esiintyjät: Àlex Serrano, Pau Palacios & David Muñiz. Ääni: Simone Milsdochter. Projektipäällikkö: Barbara Bloin. Valosuunnittelu & video-ohjelmointi: Alberto Barberá. Äänisuunnittelu & ääniraita: Roger Costa Vendrell. Videot: Vicenç Viaplana. Pienoismallit: Saray Ledesma ja Nuria Manzano. Puvustus: Nuria Manzano. Hallinto: Art Republic. Esitys toteutetaan yhteistyössä Helsingin Juhlaviikkojen kanssa.

Esitys on osa Stage-festivaalia (Korjaamo, Helsinki, 21.–27.8.).

ILMOITUS