Jukka Paaso on toiminut Turun yleissuunnitteluarkkitehtina 1987–2010. Osallistunut virassa mm. yleiskaavoitukseen, lähiöiden uudistamiseen sekä maahanmuuttajien asumiseen ja esteettömyyssunnitteluun. Turun kaupunginvaltuuston jäsen 1992-2000 (ensin Vihreissä, sitten SDP:ssä). Turun taudin, edustuksellisten vallankäyttäjien valkokaulusrikollisuuden tutkija. Nyt eläkkeellä Kauhavalla. Harrastaa kirjoittamista, kuvataidetta, historiaa ja filosofiaa.

Hella

Kaikki on ollut aina kansainväistä. Siitä on "todistaa" myös sukuni tausta.  

Kuivaniemen lestadiolaisuudessa kasvanut Lauri-isäni isoäiti Greta Kargus (harras kristitty) oli "ulkomaalaisen" lasinpuhaltajan tytär Iin Olhavan lasitehtaalta. 

Yhden käsityksen mukaan Kargusten sukujuuret juontavat Etelä-Ranskaan asti ( Garricue) ja liittyvät hugenottien historiaan (1500-luku). 

Kohti uutta aikaa

Karl Marxin mukaan rahavallan liikahdusten seuraaminen on yhteiskunnallisten muutosten tulkitsemisen perusta.  

Tätä näkökulmaa tulisi tällä hetkellä täydentää tietotekniikan ja robottien vaikutuksella yhteiskunnalliseen muutokseen. 

Maailmankone ja maailmanvalta

Teollisen kapitalismin "maailmankone" yskii parhaillaan pahasti. Toisen maailmansodan jälkeinen teollinen kapitalismi on synnyttänyt viimeksi monta "hirviötä" ja samalla myös "trumpinsa".

Älkää uskoko enää sodan jälkeisiin sopimuksiin, uusliberalismiin ja nationalismiin. Kohta saattaa myös jyrähtää.

Luonnon vapauttaminen

 

Pariisin ilmastosopimus räjähti käsiin. Ja utilistinen teollinen kapitalismi (luonnonvarojen kahmiminen ja koneellinen tavaratulva) kaappasi hirviönä kaiken suuhunsa. 

Monta kuukautta jatkunut maapallon helleaalto aiheutti äskettäin maapallon laajuisen yleisen mykistymisen. 

Kaksi kertomusta

Ihmisyksilö on osa muuta elollista luontoa ja elää elämänsä kulttuuristen myyttien ja kuvittelemisen varassa. 

Mitään "tietämistä" tai "todellista" ei voi olla edes olemassa. 

Uussosialismi vastavoimana

Maapallon luonnon äärimmäisen vakava nykyinen kriisi ei syntynyt sattumalta teollisen vallankumouksen aikana. Teollinen tavaratulva on tehnyt mahdolliseksi elollisen luonnon sukupuuttoon syömisen.    

Teollisen vallankumouksen aikakausi on eletty nationalististen valtioiden harjoittaman valtapelin aikana. Nykyinen "uusnatsien aikakausi" on jatkoa aiemmalle natsisuuntautumiselle. 

Teollis-kapitalistinen vallankumous on synnyttänyt koko ajan uusia yhteiskunnallisia rakennemuutoksia. Ne ovat johtaneet yhteiskunnallisiin kaaoksiin ja maailmansotiin.

Luonto – kaiken perusta

Ilmastonmuutoksen riehuminen, luonnon monimuotoisuuden häviäminen sekä hometalojen purkaminen todistavat siitä, että ihmisen kuvitelma järkitiedosta, monimutkaisten kokonaisuuksien muodostamisesta ja hallitsemisesta sekä uudesta uljaasta ihmisen yhteiskunnasta on romahtanut viimeksi kasaan.

Ihminen joutuu tämän katastrofin jälkeen tunnustamaan sen, että kaiken perusta on evoluution mukaan muotoutuva luonto ja että myös ihminen on osa maapallon muuta luontoa. 

Kansallisen ja kansainvälisen ristiriita syvenemässä

Tutkimuslaitos Pew Research Centerin mukaan muukalaisvastaista nationalismia on eniten Italiassa vähiten Ruotsissa - myös Suomi on listauksen kärkipäässä (yle.fi 26.6.2018).

Kaikki on ollut kautta aikojen aina kansainvälistä. Ja sama tendenssi tulee jatkumaan.

Suurkunnan yleiskaava?

Maailmanvallan puuttuessa maapallon valtiot ja valtioiden yhdessä muodostamat liittoumat kokoontuvat silloin tällöin kokouksiin poliittisten ja taloudellisten kysymysten merkeissä. 

Teollinen kapitalismi ja pääomakasautuminen loihtii taikurina uusia ja uusia riistohenkiä bisneksen ja tavaratuotannon kiihdyttämiseksi. Tämä kääntyy lopuksi teollista kapitalismia vastaan. 

Kapitalismi synnyttää siinä "omat haudankaivajansa". 

Kulttuurin ja myytin voima

Kirjassa Filosofian historia, antiikista nykypäivään (C.Delius, M. Gazemeier, D. Sertcan, K. Wunscher, suomennos 2005) sanotaan (kirjasen alussa, Myytistä logokseen): "ihmiset alkoivat filosofoida IHMETTELYN vuoksi..." (suurennos JP).

Toiseksi tuossa kirjasessa kerrotaan, että kreikkalainen filosofia ei syntynyt Kreikan mantereella, vaan Vähä-Aasian ja Etelä-Italian kreikkalaissa siirtokunnissa. Siis silloin kun seikkailunhaluisia ihmisiä oli siirtynyt uusiin elämänolosuhteisiin; kun ihmiset eivät ole jääneet samaan paikkaan, vaan ovat liikkuneet kokonaan uudelle seudulle ja  tuntemattomien kulttuurien vaikutusalueelle.      

Filosofia liittyy siis myös liikkumiseen ja uudistavaan vuorovaikutukseen.

Katalonia-Barcelona

Egon Fridellin Uuden ajan kulttuurihistoria I:ssä (1989, sivu 38) sanotaan:

"Täysin TAITEEN vertaisena on pidettävä FILOSOFIAA, joka, mikäli se on aitoa filosofiaa, kuuluu LUOVIIN toimintoihin. se on, kuten HEGEL on korostanut, jokaisen AIKAKAUDEN ITSETAJUNTAA ja tässä suunnattoman etäällä TIETEESTÄ, joka on vain yksityisseikkojen TIETOISUUTTA...historian päähaarana on FILOSOFIAN HISTORIA" (suurennokset JP).

Voin yhtyä tämän lainauksen alkuosaan, mutta lainauksen loppuosasta minulla on toisenlaisia käsityksiä. Tämä johtuu siitä, että minä en usko "tietoiseen ja hallittuun kokonaisuuteen" vaan korostan "jatkuvassa ihmisenä olemisen ahdistuksessa tapahtuvaa maailmassaolemisen vyöryä ja sattumaa" sekä hallitsemattomuutta ja yksilöllistä "itselleen olemista".

More Articles ...

ILMOITUS