Jukka Paaso on toiminut Turun yleissuunnitteluarkkitehtina 1987–2010. Osallistunut virassa mm. yleiskaavoitukseen, lähiöiden uudistamiseen sekä maahanmuuttajien asumiseen ja esteettömyyssunnitteluun. Turun kaupunginvaltuuston jäsen 1992-2000 (ensin Vihreissä, sitten SDP:ssä). Turun taudin, edustuksellisten vallankäyttäjien valkokaulusrikollisuuden tutkija. Nyt eläkkeellä Kauhavalla. Harrastaa kirjoittamista, kuvataidetta, historiaa ja filosofiaa.

Kansallisen ja kansainvälisen ristiriita syvenemässä

Tutkimuslaitos Pew Research Centerin mukaan muukalaisvastaista nationalismia on eniten Italiassa vähiten Ruotsissa - myös Suomi on listauksen kärkipäässä (yle.fi 26.6.2018).

Kaikki on ollut kautta aikojen aina kansainvälistä. Ja sama tendenssi tulee jatkumaan.

Suurkunnan yleiskaava?

Maailmanvallan puuttuessa maapallon valtiot ja valtioiden yhdessä muodostamat liittoumat kokoontuvat silloin tällöin kokouksiin poliittisten ja taloudellisten kysymysten merkeissä. 

Teollinen kapitalismi ja pääomakasautuminen loihtii taikurina uusia ja uusia riistohenkiä bisneksen ja tavaratuotannon kiihdyttämiseksi. Tämä kääntyy lopuksi teollista kapitalismia vastaan. 

Kapitalismi synnyttää siinä "omat haudankaivajansa". 

Kulttuurin ja myytin voima

Kirjassa Filosofian historia, antiikista nykypäivään (C.Delius, M. Gazemeier, D. Sertcan, K. Wunscher, suomennos 2005) sanotaan (kirjasen alussa, Myytistä logokseen): "ihmiset alkoivat filosofoida IHMETTELYN vuoksi..." (suurennos JP).

Toiseksi tuossa kirjasessa kerrotaan, että kreikkalainen filosofia ei syntynyt Kreikan mantereella, vaan Vähä-Aasian ja Etelä-Italian kreikkalaissa siirtokunnissa. Siis silloin kun seikkailunhaluisia ihmisiä oli siirtynyt uusiin elämänolosuhteisiin; kun ihmiset eivät ole jääneet samaan paikkaan, vaan ovat liikkuneet kokonaan uudelle seudulle ja  tuntemattomien kulttuurien vaikutusalueelle.      

Filosofia liittyy siis myös liikkumiseen ja uudistavaan vuorovaikutukseen.

Katalonia-Barcelona

Egon Fridellin Uuden ajan kulttuurihistoria I:ssä (1989, sivu 38) sanotaan:

"Täysin TAITEEN vertaisena on pidettävä FILOSOFIAA, joka, mikäli se on aitoa filosofiaa, kuuluu LUOVIIN toimintoihin. se on, kuten HEGEL on korostanut, jokaisen AIKAKAUDEN ITSETAJUNTAA ja tässä suunnattoman etäällä TIETEESTÄ, joka on vain yksityisseikkojen TIETOISUUTTA...historian päähaarana on FILOSOFIAN HISTORIA" (suurennokset JP).

Voin yhtyä tämän lainauksen alkuosaan, mutta lainauksen loppuosasta minulla on toisenlaisia käsityksiä. Tämä johtuu siitä, että minä en usko "tietoiseen ja hallittuun kokonaisuuteen" vaan korostan "jatkuvassa ihmisenä olemisen ahdistuksessa tapahtuvaa maailmassaolemisen vyöryä ja sattumaa" sekä hallitsemattomuutta ja yksilöllistä "itselleen olemista".

Filosofian loppu

Sartren mukaan ihminen syntyy maailmaan "heitettynä", sen jälkeen on ensin olemista ja vasta sen jälkeen muodostuu ihmiselle olemus

Rousseaun mukaan ihminen syntyy vapaana mutta sidotaan pikkuhiljaa "kasvatuksella" kahleisiin. 

Rousseaun mielestään sivistäminen hävittää ihmisestä "alkuvoimaisuuden". 

Itselleen olemisen kommuuni 2

Maailmassa oleminen on tänä aikana yhtä "mustaa valua". 

*

Kaikesta näkyy nyt, että ihminen on väkivaltainen ja vallanhimoinen eläin, jonka mieltä painavat koko ajan traumaattiset olotilat. 

Onnellista avioliittoakan ei voi olla olemassa, onnellisuus on pelkkä kuvitelma. 

Itselleen olemisen kommuuni (1)

Kissan ja ihmisen välinen suhde on arvoitus. 

Ihmisen ei pidä kuvitella, että kissa voi olla edes hetken "samalla aallonpituudella" kuin ihminen. 

Nuori musta kissamme "Pikku-Pörri" havaitsee minut ihmisen eläimenä (hänenä) joka ei ota kissaa syliin. Ja jos koitan halata Pörriä, kissamme ravistelee heti itsensä irti kuin lausahtaen "häivy siitä". 

Hanhien tallaamana 5

 

Ihmiset kuvittelevat, että mitä enemmän ihminen soveltaa tietämisperiaatetta "tieto on valtaa", sitä enemmän ihminen alkaa hallita kaikkea. 

Nykyisen teollisen kapitalismin aikana on kuitenkin tapahtunut päinvastaista kehitystä. Siinä ihmisyksilön merkitys on vähentynyt ja koneiden merkitys on kasvanut entisestään.

Hanhien tallattavana 4

Ihminen ei voi kasvaa vapaaksi, itsenäiseksi ja vahvaksi jos luova yksilö ja "itselleen oleminen" kielletään. 

Ihmisen olemisen ja elämän mielekkyys syntyy siitä, että ihminen on yksilönä täydellisesti vapaa myös luovuuteensa suhteen. 

Hanhien tallattavana 3

Jean-Paul Sartren romaanin Inho alussa (suomennos 1981, sivu 7) sanotaan, että "Parasta on merkitä tapahtumat muistiin päivittäin...".

Kun ihmettelen omaa "maailmassa olemistani", seuraan juuri nyt tapahtuvia tapahtumia ja kirjoitan siltä pohjalta omia käsityksiäni ihmisenä "olemisesta ja elämästä".

Hanhien tallattavana 2

Ilmastonmuutos on vakavin uhka elolliselle luonnolle ja ihmiskunnalle. 

Siinä polttavan kuuma vaihtuu jäätävän kylmäksi ja rutikuiva läpimäräksi (sekä päinvastoin) ja aiheuttaa seurausvaikutuksia, jotka näkyvät koko yhteiskuntarakenteen muuttumisena. Taistelu lämmöstä, vedestä ja ruuasta kiristyy kun ihmisen aikaansaama ilmastonmuutos riehuu. 

More Articles ...

ILMOITUS