Jyväskylän tapahtuman jälkeen on keskusteltu äärioikeistosta. Valtamediassa on usein haluttu korostaa äärioikeiston sijasta ääriongelmaa. Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb twiittasi Jyväskylän puukotustapauksen jälkeen: ”Voisiko joku kertoa mikä on Euroopan äärioikeiston ja –vasemmiston ero nykyään? En oikeasti tiedä.” Diplon pääkirjoituksessa (1/2013) Mika Rönkkö valisti ministeriä viittaamalla rasismiin ja monikulttuurisuuden vastustamiseen, jotka ovat nykyisen äärioikeiston keskeisiä ideologisia kulmakiviä.
Keskustelussa on myös vilahtanut perusteluna kansallissosialismin ”sosialismi” ja näkemys ääriliikkeiden samankaltaisuudesta. Nettiblokeissa meitä valistetaan, että ”kansallissosialistit ovat äärivasemmistolaista roskaväkeä” tai ”sosialismia se on kansallissosialismikin”. Ongelmana on vain se, että puhujat ja kirjoittajat eivät tunne asiaa.
Miten ”sosialistisia” olivat kansallissosialismi ja NSDAP:n ohjelma konkreettisesti todellisuudessa? Tätä kysymystä voi tarkastella ainoastaan aikalaistekstien ja historiallisten tapahtumien analyysin avulla. Alla oleva teksti perustuu olennaisesti kahteen keskeiseen aikalaisteokseen: Eduard Stadtler, Als Antibolschwist 1918/19 (Düsseldorf 1935) ja Oswald Spengler, Preussentum und Sozialismus (München 1920).
Fasistisen sosialismidemagogian aatehistoria: osa 1: aatteelliset juuret
Kansallissosialismin ”sosialismi” ei ollut Adolf Hitlerin keksintö. Ensimmäisen kerran kansallissosialismi-termiä käytti aatelisto hyökätessään Otto von Bismarckin sosiaalipoliittisia aloitteita vastaan. Deutscher Adelsblatt –lehden otsikko julisti vuonna 1887: ”Ruhtinas Bismarck ensimmäinen kansallissosialisti”. Mutta vuosien 1873–79 talouskriisin aikana syntyi juutalaisvastaisuuteen perustunut antikapitalistinen demagogia, joka sitten löysi tiensä myös natsien ideologiaan ja ajatteluun. Hovisaarnaaja Adolf Stockerin vuonna 1878 perustama christlich-soziale Arbeiterpartei julisti antikapitalismia, joka suuntautui ”juutalaista pääomaa vastaan”. Juutalaiset olivat hänelle kapitalismin edustajia, joiden ”temppelinä” toimi ”pörssi”.
Kapitalisminvastaisen demagogian perustan isänä toimi Otto Glagau, joka muotoili natsi-ideologian tulevan keskeisen teesin ”riistävän” ja ”tuottava” pääoman ristiriidasta. ”Riistävä” pääoma on sen mukaan juutalaista, korkoakantavaa ja kansainvälistä luonteeltaan ja ”luova” saksalaista, teollista ja kansallista.
Hitler totesi Taisteluni-teoksessaan kahden eri pääoman teorian merkityksestä, että se avasi tien ”kaikkeen olennaisimpaan uuden puolueen perustamisedellytykseen”. Glagaulle ”sosiaalinen kysymys oli ennen kaikkea ”juutalaiskysymys”. Saman ilmaisi myös Saksan tuleva propagandaministeri Joseph Goebbels, joka kirjoitti 1920-luvulla seuraavasti: ”– – juutalaiskysymyksen ratkaisu on ensimmänen askel sosiaalisen kysymyksen ratkaisemiseksi.”
Marraskuun vallankumous 1918 ja Stadtlerin ”saksalainen sosialismi”
Saksalainen Ernst Niekisch kirjoitti teoksessaan Das Reich der niederen Dämonen demagogiasta seuraavasti:
”Demagogi edustaa petosta, jota sosiaalisesti ylempi kerros harjoittaa alempiaan kohtaan. Hänen taktiikkansa, keinonsa ja sosiaalinen liikkuma-alansa määräytyvät siitä tehtävästä, joka hänellä on suoritettavanaan. Hänen ilmiasunsa, tasonsa, kulttuurinsa, kielensä ja käyttäytymistapansa riippuvat siitä, kuka kulloinkin harhauttaa ja keitä pyritään harhauttamaan. Demagogin on virittäydyttävä niin pettäjän kuin petettävienkin mukaan. Molempien on ymmärrettävä häntä; edellisen tulee voida pitää häntä luotettavana, jälkimmäisten uskottavana.”
Tämän demagogin roolin otti Eduard Stadler ensimmäisen maailmansodan jälkeen Saksassa. Tappio sodassa ja marraskuun vallankumous 1918 tulivat Saksan hallitsevalle eliitille sokkina. Berliinin työläis- ja sotilasneuvosto julisti 10. marraskuuta 1918 Saksan sosialistisen tasavallan syntyneeksi, jossa poliittinen valta olisi työläis- ja sotilasneuvostojen käsissä. Vallankumouksen tunnukseksi nostettiin välitön rauha ja vaadittiin kapitalististen tuotantovälineiden yhteiskunnallistamista. Vallankumouksen esikuvana oli Venäjän lokakuun bolševikkivallankumous. Vallitsevien omistus- ja valtarakenteiden säilyttämiseksi tarvittiin massoihin vetoavaa sosialismi-demagogiaa. Kaiken oli näennäisesti muututtava, jotta mikään ei muuttuisi.
Hallitsevien piirien kohtalonkysymys oli vallankumouksen pysäyttäminen. Tässä yhteiskunnallisen mullistuksen tilanteessa Eduard Stadtler tarjosi heille ”saksalaisen sosialismin” konseptiota ja antibolshevistista liigaa (Antibolsewistische Liga). Hän esitti, että on välttämätöntä organisoida joukot vastavallankumouksen tueksi. Stadtlerin mukaan ”ilman joukkoliikettä ei ollut mitään tehtävissä”. Hän asetti tavoitteeksi vastavallankumouksellisen puolueen synnyttämisen, joka olisi kykenevä integroimaan työväestön ”uudelta konservatiivis-sosialistiselta, kansallissosialistiselta” pohjalta. Sen ”reaalipoliittinen tausta oli hyvin yksikertainen: keisarillisen valtakunnan hallitsevat poliittiset voimat oli lyöty”, totesi Stadtler.
Stadtlet esitti ”saksalais-konservatiivissosialistisen” ohjelmansa 28. marraskuuta 1918. Aluksi hän maalasi synkin värein maailmanvallankumouksen vaarasta nousevan bolshevismin kauhukuvan. Sen jälkeen hän esitti pelastavana ideana ”kansallisen sosialismin” konseption. Lähtökohtana oli ajatus ”kansallisen sosialismin diktatuurin” välttämättömyydestä, joka tukeutuisi ”Saksan kansan (Volkstum) kaikkien kerrosten – – poliittiseen yhteistyöhön”. Stadtlerilla oli kaksi konkreettista ehdokasta diktaattoriksi. Ensimmäisenä listalla oli oikeistososiaalidemokraatti Gustav Noske ja vaihtoehtona Ruhrin raskaan teollisuuden vahva mies Hugo Stinnes, joka Stadtlerin mukaan olisi hyvä ”sosiaalisen vallankumouksen tuleva kansallinen diktaattori”.
Stadtler teki alusta lähtien selväksi, että hänen uudella sosialismillaan ei ole mitään tekemistä ”’puolue- ja luokkataistelu’sosialismin” kanssa. Stadtler oli tietoinen antibolshevistiseen kansallisen sosialismin konseptioon liittyneestä ongelmasta. Miten integroidaan työläisten laajat joukot vastavallankumouksen riveihin? Se ei olisi mahdollista ilman sosialistista demagogiaa. Stadtler liittikin ”kansallisen sosialismin”- konseptioonsa vaatimukset sosialisoinnista ja työläisneuvostoista, koska nämä iskusanat olivat ”kaikkien suussa”. Olisi välttämätöntä osoittaa ”sosialisointitahtoa”. Mutta hänen sosialismivaatimuksensa eivät koskeneet tuotanto- ja omistussuhteita eivätkä valtasuhteita. Stadtler sulautti vastauksessaan sosialisoinnin ja työläisneuvostojen vaatimukset korporatiiviseksi järjestelmäksi, jonka tehtävänä olisi johtaa ”vallankumouksellis-aktiivisen bolševismin – – räjähdysvoima – – lyhyessä ajassa järjestäytyneeseen, selvään – – työväestön ja tehtaanjohdon väliseen käskysuhteeseen”. Stadtler korosti, että ”sosialismi ja sosialisointi eivät voi olla – – mitään muuta kuin yhteis- tai sosialisointitahdosta – – syntynyt uudelleenjärjestely tehtaissa”. Hän vaati tuotannon järjestämistä yhteisen edun, yhteisen työhalun, yhteisen tuotantointressin ja yhteisen ansioedun nimissä. ”Tehtaan johdon ja työväestön terveen osan välille olisi saatava tuhansin sitein lujitettu ystävyys”.
Tosiasiassa Stadtlerin ”kansallisen sosialismin diktatuuri” merkitsi olemassa olevien omistus – ja tuotantosuhteiden puitteissa toteutettua täydellistä tehtaanomistajan diktatuuria. Tästä huolimatta Stadtlerin ”kansallisen kansansosialismin” (nationaler Volkssozialismus) vaatimus ja demagoginen puhe työläisneuvostoista säikäyttivät teollisuuden mahtimiehet. Muistelmissaan Stadtler kirjoitti, että häntä ”pidettiin ’naamioituneena’ bolševikkina, koska julistin työläisneuvoston tervettä ydinajatusta”.
Tammikuussa 1919 Stadtler selvitti ”saksalaisen sosialismin” konseptiotaan Saksan taloudellisen eliitin edustajille hälventääkseen epäluuloja. Saksan teollisuuden ja pankkimaailman keskeiset vaikuttajat (Stinnes, Vögler, Borsig, Siemens, Deutsch, Mankiewitz ja Salomonsohn) olivat paikalla. Stadtler ei liioitellut kirjoittaessaan muistelmissaan, että paikalla oli Saksan ”koko teollisuus-, kauppa-ja pankkimaailman kerma”. Stadtlerin puheen jälkeen Hugo Stinnes teki toimenpide-ehdotuksen: ”Yhdyn esitettyihin näkemyksiin täysin. Jos Saksan teollisuus -, kauppa – ja pankkimaailma – – ei ole valmis toimimaan osoitettua vaaraa vastaan 500 miljoonan Saksan markan vakuutussummalla, silloin se ei ole sen arvoinen, että sitä kutsutaan Saksan taloudeksi. Minä esitän tilaisuuden päättämistä ja pyydän herroja Mankiewitz, Siemens, Deutsch (jne.) seuraamaan minua viereiseen huoneeseen päättämään muodollisuuksista.” Saksan talouselämän eliitti luovutti 500 miljoonan markan ”historiallisen” summan Stadtlerille vielä samana päivänä.
Avoimen antibolshevismin lisäksi teollisuuden edustajat hyväksyivät ’pitkin hampain’ Stadtlerin radikaalin sosialismidemagogian. Saksan johtavien talousmiesten suhtautumista siihen kuvannee parhaiten suurtehtailija Robert Boschin lause: ”Talon palaessa on sammutettava vaikka löyhkäävällä vedellä, vaarasta huolimatta, että jälkeenpäin talossa haisisi jonkin aikaa.” Stadtler korosti, että ”saksalainen sosialismi” oli demagoginen projekti työläisten integroimiseksi bolševisminvastaiseen poliittiseen liikkeeseen. ”Saksalaisen sosialismin” historiallisena tehtävänä Stadler näki koko Euroopan pelastamisen anarkialta ja kaaokselta.
Stadtler toi politiikkaan sosialismi-demagogian lisäksi myös terroristiset toimenpiteet. Hän oli Rosa Luxemburgin ja Karl Liebknechtin murhien henkinen ”isä”. Tammikuun 12. päivänä 1919 Stadtler vaati heidän murhaamistaan tavatessaan vastavallankumouksen johtohenkilön majuri Pabstin. Stadtler perusteli murhien välttämättömyyttä: ”Koska meillä ei ole johtajaa, silloin ei pidä olla myöskään vastapuolella.” Avomielisesti Stadtler kirjoitti vuonna 1935 muistelmissaan: ”Yksi mies, yksi sana. Hieman myöhemmin, 15.1. (1919), majuri Pabstin miehet olivat likvidoineet molemmat johtavat kommunistit – – poliittisina vaarapesäkkeinä”.
Vallankumouksen tappion ja Weimarin tasavallan vakiintumisen jälkeen Stadtlerin demagogialle ei ollut kysyntää. Stadtler tajusi itsekin, miksi teollisuusjohtajat hylkäsivät hänet. ”Pankkiherrat, kaupan edustajat ja tehtailijat – – tarttuivat minuun kuin hätäankkuriin tai oljenkorteen, kun spartakistikapina oli huipussaan ja jokainen pelkäsi lompakkonsa ja elämänsä puolesta – – nyt päätavoite näyttää olevan saavutettu: Spartakistikapina on nujerrettu, – – Weimarissa kokoontuu kansalliskokous – –, ’järkevien’ sosialidemokraattien kanssa voidaan keskustella – –” Suuri ”kansallis-sosialistinen” joukkoliike oli oleva vasta tulevaisuuden asia. Sen toteutumisen yhteiskunnalliset ehdot eivät olleet kypsyneet vielä 1918/19.
Hitlerin valtaannousun jälkeen Stadtler korosti ”saksalaisen sosialismi”-konseption keskeistä merkitystä kansallissosialistiselle liikkeelle seuraavasti: ”Jos halutaan paljastaa nykyisen hallituksen älylliset juuret, silloin on katsottava talven 1918/19 antibolševistiseen taisteluliikkeeseen – – Antibolševismin ajan sotilaat ovat uuden hallitusvallan todellisia isiä.”
Oswald Spenglerin ”preussilainen sosialismi”
Hans Frank, miehitetyn Puolan kenraalikuvernööri toisen maailmansodan aikana, kirjoitti teoksessaan Im Angesichts des Galgens Oswald Spenglerin ajatusten merkityksestä 1920-luvun kansallissosialistiselle liikkeelle seuraavasti: ”Ajatus riistää marxismilta saksalaisen työväestön miljoonajoukot ja – – ohjata nämä työläiset takaisin kansalliseen ajatukseen ja kiskaista heidät pois erilaisilta marxilaisilta ammattiyhdistyksiltä ja luokkataistelun internationaaleilta, leijui ilmassa. Se löysi Oswald Spenglerin – – ”Preussentum und Sozialismus” -kirjassa etevimmän kirjallisen ilmauksensa – –”.
Spenglerin läpimurtoteos oli kaksiosainen mammuttikirja Länsimaiden perikato. Hänen vähemmän tunnettu teoksensa on Preussentum und Sozialismus, jolla oli olennainen merkitys kansallissosialistiselle sosialismi-demagogialle. Hänelle sosialismi oli ”ajan äänekkäin kysymys” ja sen mukaisesti päätehtävänä oli ”saksalaisen sosialismin vapauttamisen Marxista”. Kansallissosialismin ideologit olivat myöhemmin täysin samoilla linjoilla Spenglerin kanssa. Natsien työväestölle suunnatun antikapitalistisen ja näennäissosialistisen demagogian peruslähtökohtana oli arvio marxismin ideologisesta monopoliasemasta työväenliikkeessä. Kansallissosialismin ideologit olivat tietoisia siitä, että sosialismista oli tullut Saksassa marxilaisen työväenliikkeen monopoli. Jotta he olisivat kyenneet propagoimaan ”saksalaista sosialismia” välittömänä ratkaisuna vallitsevaan yhteiskunnan kriisiin, niin sosialismille oli annettava ei-marxilainen sisältö.
Spengler julisti ”sosialismin” sivilisaation yhdeksi asteeksi. Länsimaiden perikato -teoksessa Spengler oli määritellyt sivilisaation imperialistiseksi. Niinpä Spenglerin sosialismiin liittyi näkemys ”tahdosta ehdottomaan maailmanherruuteen sotilaallisessa, taloudellisessa, älyllisessä mielessä”. Hänelle työväenluokan kansainvälisyys oli imperialismin ilmentymä. ”Aito Internationaali” ilmensi sen mukaan ”imperialismia, koko maapallon hallintaa”, jonka periaatteena eivät olisi myönnytykset, ”vaan sota ja hävitys”.
Toinen teoreettinen konstruktio sosialismin puhdistamiseksi marxilaisuudesta perustui preussilaisuuteen, josta Spengler teki tulevan ”sosialismin” peruskiven. Ajatustapa oli korvannut kysymyksen yhteiskunnallisista valta- ja omistussuhteista. ”Vanhapreussilainen henki ja sosialismin ajatus, jotka tänään vihaavat toisiaan veljien vihalla, ovat yksi ja sama”, julisti Spengler.
Mitä Spenglerin preussilaisuus merkitsi? Ensinnäkin se oli militarismia. Toinen preussilaisuuden erityispiirre oli byrokratia ja sen keskeinen rooli. Spengler tarjosi Saksan työväestölle preussilaisen byrokratian ominaisuuksia ”sosialistisen etiikan” periaatteiksi: velvollisuuden täyttäminen (kyselemättä miksi ja kenen eduksi), valtion nostaminen kaikkien arvojen yläpuolelle, tottelevaisuus, kurinalaisuus, taistelu yhteisön, ei yksilön onnen puolesta. Niinpä Spengler julisti, että Preussin kuningas ”Friedrich Wilhem I. ei Marx – on ollut tässä mielessä ensimmäinen tietoinen sosialisti”. Koska preussilaisuus oli ainoa aito ”sosialismin” muoto, niin oli loogista, että ainoastaan saksalaisilla oli mahdollisuus sen toteuttamiseen.
Spenglerin preussilainen sosialismi esitti työväestölle imperialismin ja yhteiskunnan hierarkkiset valtarakenteet sivilisaatioon kuuluvana kohtalonomaisuutena, jota vastaan ei kannattanut eikä voinut taistella. Spenglerin ”sosialismi”käsityksen saattoivat hyväksyä myös Saksan talouselämän eliitti.
Spengler antoi työväestölle taistelutehtävän, joka vastasi Saksan imperialismin tavoitteita. Hänelle ”sosialismin” vihollinen ei ollut kapitalismi yhteiskuntajärjestelmänä, vaan Englanti. Preussi ja Englanti edustivat hänen mukaansa sivilisaation kehityksen kahta erilaista tyyppiä, jotka taistelivat maailmanherruudesta. Siksi tarvitaan ”herraluonteinen sosialistien luokka”, joka auttaisi nujertamaan preussilaisen ”sosialismin” päävastustajan ja mahdollistaisi Saksan maailmanherruuden. Spengler päätti kirjansa vetoomukseen:
”Vielä kerran: sosialismi merkitsee valtaa, valtaa ja vielä kerran valtaa… Tie valtaan on osoitettu: Saksan työväestön arvokkain osa yhdessä vanhan preussilaisen valtiotunteen parhaimpien edustajien kanssa, molemmat päättäväisinä sosialistisen valtion – – perustamiseen, demokratisoimiseen preussilaisessa mielessä, molemmat yhteensidottuna velvollisuudentunteella, suuren tehtävän tietoisuudella – –, hallitsemaan, kuolemaan, voittamaan – –”.
Tulevia natsijohtajia inspiroi Hans Frankin mukaan Spenglerin ajatus työläis- ja sotilashahmon yhdistämisestä. Konkreettisesti se merkitsi työelämän täydellistä militarisoimista kaikkine valta- ja alistussuhteineen. Samalla se edellytti työläiseltä samankaltaista uhrautuvaisuutta kapitalistisella ”tuotantorintamalla” kuin imperialistisella sotarintamalla. Tavoitteena oli työläinen, joka olisi sisäistänyt sotilaan roolin. Hänen tulisi olla joka hetki valmis antamaan kaikkensa varusteluteollisuudelle tai uhraamaan sodassa henkensä Saksan suuruuden puolesta. Spenglerin ajattelussa ollutta ideaa tulevasta ”kansallissosialistisesta työläisestä” kehitti eteenpäin Ernst Jünger. Kansallisosialismin ideologi Bernhard Köhler määritteli ”kansallissosialistisen työläistyypin” seuraavasti: ”Työ ja sota ovat elämän kaksi muotoa, joissa – – kansan taistelu elämästä käydään. Periaatteessa työ ja sota merkitsevät samaa, molemmat tulevat elämän samasta alkulähteestä ja molemmilla on sama ikuinen tarkoituksensa. Työläinen ja sotilas ovat yksi: kansantoveri taistelussa.” (Arbeitertum, 15.7.1933).
Stadtlerin ”saksalaisen” ja Spenglerin ”preussilaisen” sosialismin konseptiot antoivat aineksia kansallissosialismin ideologeille rakentaa omaa kansallissosialistista konseptiotaan. Samalle niiden avulla Saksan poliittinen ja taloudellinen eliitti tiedosti sosialismidemagogian mahdollisuudet yhteiskunnallisen kriisin oloissa torjuttaessa vallankumouksellista uhkaa tai yritettäessä mobilisoida ennen kaikkea työväestöä aggressiivisen ulkopolitiikan kannattajiksi.