• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Sivistyksen epämuodikkuudesta ja modernin musiikin vaikeudesta

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
10.5.2016
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 3 min

Vesa Sirén kirjoitti Helsingin Sanomissa 29.4.2016 siitä, kuinka Kalevi Aho vertaa muun muassa maamme hallituksen yrityksille jakamia – haitallisiakin – tukia ja huonosti kohdennettuja – muun muassa Antti Herlinille ja Björn Wahlroosille jaettuja – maataloustukia tai hävittäjälentokoneen hintaa kulttuurille jaettuihin rahoihin. Aho ihmettelee menetettyjä verotuloja samalla kun yritykset jakavat osinkoja määrän, joilla Radion Sinfoniaorkesteri toimisi 1268 ja puoli vuotta. Kiusallinen kysymys kuuluu luonnollisesti, arvostaako hallitus kulttuuria, taidetta ja sivistystä vai ei. Surkea esimerkki kunnallispolitiikan puolelta tuli Sirénin tekstin loppupuolella: siinä muisteltiin blogia vuodelta 2009, jonka mukaan Harry Bogomoloff piti Ahon Huilukonserttoa hirveänä mökänä ja sontana.

Ahon talous- ja kulttuurikommentit ovat ehdottoman aiheellisia, mutta samalla Bogomoloffin tapaus osoittaa kiusallisella tavalla, kuinka vaikeaa niin sanottu korkeakulttuuri osalle kansastamme ja jopa päättäville tahoille voi olla. Aho on säveltänyt upeaa musiikkia, mutta vaikka se ei koskaan olekaan ollut sitä kaikkein repivintä avantgardismia, niin lyyrisinkin Aho voi olla joillekin aivan mahdotonta. Tämän takia Aho piti Bogomoloffia mänttinä, mutta millä tavalla Bogomoloff oli mäntti, jos hän sitä oli?

Oliko Bogomoloff mäntti, koska hän luokitteli Ahon konserton väärin mökäksi eikä tunnistanut teoksen lyyrisyyttä? Ehkä ongelman ydin ei ole tässä. Bogomoloff totesi, että ”[j]os kaikki moderni musiikki on tältä laidalta niin kyllä kansaa huijataan”. Aika iso osa modernia musiikkia on kylläkin vieläkin hurjemmalta laidalta, joten pitäisikö nyt pikemminkin sanoa, että Bogomoloff oli mäntti, kun julisti lausuntonsa asiasta, jota hän ei ilmeisesti tuntenut juuri lainkaan? Voi olla, mutta jostain kumman syystä hän ei itse tuntunut pitävän perehtyneisyytensä puutteellisuutta mitenkään ongelmallisena. Miksiköhän?

Ennen kaikkea Bogomoloffin mielipide paljastaa, että Ahon Huilukonsertto jäi Bogomoloffille täysin vieraaksi. Hän ei mitä ilmeisimmin hahmottanut siinä yhtään mitään mielekästä, miksi sitä pitäisi kuunnella. Teos ei saanut häntä edes ihmettelemään, miksi joku muu kuuntelee sitä. Toimittaja Ilkka Malmberg sentään ihmetteli joitain vuosia sitten, miksi moni kuuntelee Saariahon musiikkia, vaikka ei itse onnistunutkaan pääsemään siihen sisään.

Olisiko Bogomoloffille pitänyt tarjota Rautavaaran Cantus arcticus tai Hakolan Klarinettikonsertto? Vaikka nämä viimeksi mainitut teokset ovatkin suosituinta modernia musiikkia, niin silti pelkään pahoin, että nämäkin teokset voisivat olla Bogomoloffille aika vaikeita. En tiedä, kuinka musikaalinen Bogomoloff on tai kuunteleeko hän yleensä ollenkaan klassista musiikkia, mutta arvelen silti, että tie sekä klassiseen että moderniin klassiseen musiikkiin käy edelleen Vivaldin Vuodenaikojen ja Mozartin Eine kleine Nachtmusikin kautta. Äksöniä kaipaava nettipelisukupolven edustaja voi ehkä suosia vähän yrmympää Beethovenin tuotantoa.

Ikävä kyllä tämäkään ei oikein taida aina riittää. Klassisen musiikin kuunteleminen tuntuu kyllä olevan välttämätön ehto modernimman musiikin kuunteluun, mutta se ei ole riittävä ehto. Eräskin kuorossa laulanut ihminen ihmetteli minulle kerran Ravelin Sonaatista viululle ja sellolle, että onko se mielestäni kaunista musiikkia ja eräs Chopinin etydejä, scherzoja ja balladeja eli aika vaikeaakin ohjelmistoa soittava harrastelijapianisti ei moderniin musiikkiin koske pitkällä tikullakaan. Prokofjev vaikuttaa jo epäilyttävältä. Ei kannata tarjota Ligetiä, Messiaenia tai muuta vastaavaa.

Onneksi meillä ei sentään pystytetä rappiotaiteen näyttelyitä eivätkä säveltäjät saa syytteitä formalismista. Edes Perussuomalaisten muutama vuosi sitten julistama konservatiivinen kulttuuripoliittinen julistus ei ole estänyt orkesterikonsertteja tekemästä yleisöennätystä, vaikka ohjelmistoissa on myös selkeästi modernia musiikkia. Klassisen ja modernin musiikin menestystarinaa ei kuitenkaan rakenneta sillä, että rahaa syydetään orkesterin sijaan johonkin Ikean houkutteluun jollekin paikkakunnalle. Lisäksi jos taidetta ja kulttuuria jätetään yhä enemmän markkinoiden varaan, kulttuuritoimijoille voi tulla melkoinen kiusaus pelata lähinnä varman päälle ja etsiä tarjontaansa ennen kaikkea tunnettuja kassamagneetteja. En toivoisi, että oopperaan pitää houkutella yleisöä musikaaleilla tai orkesterikonserttiin elokuva-, peli- ja populaarimusiikilla.

Avainsanat: Antti HerlinBjörn WahlroosHarry BogomoloffHuilukonserttoIlkka MalmbergKalevi AhorappiotaideVesa Sirén

Uusimmat

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

29.6.2025
Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

23.6.2025
Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

22.6.2025
Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

18.6.2025

Palkka-armeija Wagnerin nousu ja tuho

17.6.2025
”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

17.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuuriko poliittista? Ei kai sentään!

12.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

12.6.2025

Jakarta-metodi, dekolonisaatio ja uuskolonialismi – rikokset ihmisyyttä vastaan

5.6.2025

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info