• Tilaus
  • Irtonumerot
  • Mediakortti
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Info
  • RSS
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
No Result
View All Result
Kulttuurivihkot
No Result
View All Result
Etusivu Blogit Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa

Diletantti rytmi-invaliditeettia torjumassa

Ilkka Vartiainen kirjoittanut Ilkka Vartiainen
15.7.2015
kategoriassa Diletantti klassisen musiikin ihmemaassa
Lukuaika: 2 min

Mitä ihmettä aivotutkija Oliver Sacks kertookaan Erin Hannon ja Sandra Trehubin tutkimuksista kirjassaan Musikofilia? Puolivuotinen vauva havaitsee vaivattomasti kaikki rytmivaihtelut, mutta vuoden ikäisen kyky havaita rytmivaihteluja on jo kaventunut, vaikkakin tarkentunut. Samalla Sacks toteaa menevänsä itsekin sekaisin tangojen, mambojen, jazzin ja afrikkalaisten polyrytmien parissa, koska hän on kasvanut läntisen klassisen musiikin yksinkertaisten rytmien parissa. Pitäisikö vauvoilta siis kieltää länsimainen ja etenkin klassinen musiikki ja kuunteluttaa heillä afrikkalaista musiikkia ja Elvin Jonesia tai Tony Williamsia?

Lainasin itse hädissäni Fela Kutin koko tuotannon. Jos vaikka sisäinen lapseni sittenkin vielä pystyisi korjaamaan jo syntyneen vahingon… Kirjaston varausjärjestelmä katkaisi minulta kuitenkin tämän yrityksen. Viime viikolla kuuntelin sen sijaan Yleisradiosta Iiron musiikkiluokkaa, jonka yksi tärkeimmistä tahattomista opetuksista oli se, että rytmiä käsiteltäessä klassinen musiikki loistaa poissaolollaan. Pitääkö klassiselle musiikille tosiaan asettaa ikärajasuositus? Onko K-18 tarpeen? Vai laitetaanko muksut tanssimaan Stravinskyn Kevätuhrin uhritanssia heti kun vain suinkin pystyvät ja huitomaan Lindbergin Arenan tahtiin? Ainakin sisäistäisivät riittävän aikaisin, kuinka kuolemanvakava asia kilpailukyky on yhteis(?)kunnassamme.

Voisihan sitä kuunnella yhä uudestaan ja uudestaan Peter Erskineä Mark-Anthony Turnagen Erskine-konsertossa rummuille ja orkesterille, mutta yleisesti ottaen kovin konstikkaita rytmejä ei oikein irtoa edes klassisen musiikin tansseista. Ei barokin tanssisarjoista, ei Straussien valsseista tai Chopinin masurkoista. Tilanne ei paljoa parantunut, vaikka Satie jätti Gnossiennes-kappaleissaan tahtiviivatkin pois.

Kuitenkin: Iiro Rantala esitteli viisijakoista rytmiä Paul Desmondin kappaleella Take Five, mutta esimerkiksi olisi kelvannut myös Tšaikovskin Pateettisen sinfonian toinen osa. Tässä ei ole kuitenkaan mitään kovin yllättävää, joten ehkä konstikkaampi esimerkki (myös selittää – katso nuotteja) löytyy vaikka Prokofjevin Yhdeksännen pianosonaatin viimeisestä osasta, jossa pisteellisen rytmin (puolitoista + puoli yksikköä) alla onkin viisijakoinen kuvio. Hieman samantapaisella tempulla saa Debussy aikaan vaikutelman utuisesta häilyvyydestä kappaleessaan Rêverie jakamalla saman ajan yhtä aikaa sekä kolmeen että neljään osaan. Myös Griegin Notturnon unenomainen tunnelma syntyy paljolti rytmisen häilyvyyden avulla.

Kun epäsäännölliset rytmit ovat klassisessa musiikissa harvinaisia, niitä on aika helppo käyttää huumorin aikaansaamiseksi, kuten teki Beethoven nyrjäyttäessään rytmiä hieman kompuroivan oloiseksi kahden ensimmäisen pianokonserttonsa finaaleissa. Poikkeuksellisilla rytmeillä voi tavoitella myös kansanomaisuutta, kuten esimerkiksi Liszt Unkarilaisessa rapsodiassaan numero kuusi, jonka keskiosa on aika vinkeä.

Rytmistä kompleksisuutta löytyy klassisesta musiikista helpoimmin varmaankin modernista musiikista. Miltäs kuulostaisi vaikka Stravinskyn Movements for Piano and Orchestra? (On muuten hämmästyttävää huomata, että Svjatoslav Richterkin on esittänyt tätä kappaletta!) Joka tapauksessa yksi säveltäjä nousee aivan omaan luokkaansa, jos haluaa yhdistää klassisen musiikin ja rytmisen monimuotoisuuden: Messiaen. Kannattaa aloittaa vaikka Lintukatalogista. Kun olen kuunnellut sitä rytmin näkökulmasta (vai pitäisikö sanoa ennemminkin kuulokulmasta? Kuinka näkökeskeinen kulttuurimme onkaan…), ymmärrän ehkä hieman paremmin, miksi Messiaen piti lintuja niin loistavina muusikoina. Toki Messiaenin laajaa ja monipuolista tuotantoa kannattaa kuunnella muistakin syistä. Niistä muista syistä, joista klassinen musiikki on yleisemmin saanut ansaitsemaansa arvostusta.

Avainsanat: Chopinin masurkatElvin JonesErin HannoErskine-konserttoFela KutiGrieg NotturnoLindberg ArenaLintukatalofiLiszt Unkarilainen rapsodiaMark-Anthony TurnageMessiaenMovements for Piano and OrchestraOliver SacksPateettinen sinfoniaPau Desmond Take FivePeter ErskinepolyrytmitProkofjev Yhdeksäs pianosonaattirytmitajuSandra TrehubSatie GnossiennesStravinsky KevätuhriSvjatoslav RichterTony Williams

Uusimmat

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

Cornelis Vreeswijk oli kosmopoliittinen ruotsalaisen ilmaisun ymmärtäjä

29.6.2025
Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

Kulttuurivihkoilta luvassa monipuolinen kirjasyksy

23.6.2025
Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

Iranilaistaustainen yrittäjä: ”Kukaan ei ole kysynyt, miten perheeni voi”

22.6.2025
Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

Yleistuki ei takaa oikeudenmukaisuutta

18.6.2025

Palkka-armeija Wagnerin nousu ja tuho

17.6.2025
”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

”Tein synkän ja psykedeelisen elokuvan” – Herra Ylpön Kronos Kairos kertoo erosta

17.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuuriko poliittista? Ei kai sentään!

12.6.2025
Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

Kulttuurivihkot 3/2025: Unkari

12.6.2025

Jakarta-metodi, dekolonisaatio ja uuskolonialismi – rikokset ihmisyyttä vastaan

5.6.2025

Turvallisuuspolitiikan kadonneet osat – ilmastokriisi ja ydinaseet

22.5.2025
Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

Flow kylässä: Taiteilijavieraana Laura Timantti

17.5.2025

Sivistävät ideat, kirjat ja kirjastot

12.5.2025

Militarismi ja kamppailu strategisista raaka-aineista

12.5.2025

Trump pudottelee viikunanlehtiä

12.5.2025
Virpi Alanen: Kaupunkilintu

Tervetuloa keväiseen runo- ja kirjailtaan 20.5.!

9.5.2025

Vasemmistolainen kulttuurilehti

Päätoimittaja (painettu lehti) Marissa Mehr
Päätoimittaja (verkkolehti) Elias Krohn
Julkaisija Domirola Oy

Kaasutehtaankatu 1 / 12
00540 Helsinki
+358941145369
ISSN 2242-6736 (verkkojulkaisu)

Mikä Vihkot?

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

 

No Result
View All Result
  • Etusivu
  • Jutut
    • Uutiset
    • Artikkelit
    • Mielipide
      • Pääkirjoitus
      • Lukijan sana
    • Videot
      • Vaalistudio
      • Videoreportaasit
      • Studio e
  • Blogit
    • Holokaustin taiteesta
    • Kaspar Hauser
    • Kinosilmä
    • Nettiteos
    • Penkkiaktivisti
    • Susirajan virallinen Öisinajattelija
    • Vaikuttajaviestijä Älijas Gröön
    • Yksilön ja taiteen vapaus
    • Blogiarkisto
      • Diletantti klassisen…
      • Jontti avautuu
      • Lasikenkä piparkakkutalossa
      • Saman taivaan alla
      • Sivuikkuna
      • Työnimi blogille
  • Lehtiarkisto
  • Kirjat
  • Tilaus
    • Irtonumerot
  • Yhteystiedot
  • Avustajille
  • Arvostelupalvelu
  • Yhdistys
  • Mediakortti
  • Info